Levice chce dopravu v Praze zcela zdarma. „Ať vydělají noční zásobovací tramvaje“

nové slevy pro studenty a seniory

Levice chce dopravu v Praze zcela zdarma. „Ať vydělají noční zásobovací tramvaje“NOVÉ 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Krátce před komunálními volbami schválila stávající pražská magistrátní koalice zlevněné jízdné pro seniory mezi 60 a 65 lety a pro studenty. Ty nově vyjde celoroční kupon na pouhých 1280 korun, zatímco dosud platili 720 korun za tři měsíce. Zatímco pravicové strany tento krok nepodporují, komunisté a sociální demokraté prosazují před komunálními volbami městskou hromadnou dopravu (MHD) zcela zdarma pro všechny občany.

Schválení vyšší slevy pro seniory a studenty prošlo až poté, co nejprve rada odmítla schválit jízdné zcela zdarma. Jednalo se zejména o iniciativu radního pro dopravu Petra Dolínka z ČSSD. Ta vládne magistrátu ještě společně s ANO a Trojkoalicí (Zelení, STAN a KDU-ČSL).

Zatímco vládní strany tento krok schvalují, proti je například Jiří Pospíšil (TOP 09), který stojí v čele kandidátky Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „MHD by chyběly až čtyři miliardy korun, výpadek peněz by zákonitě vedl ke snížení kvality služby,“ uvedl předseda TOP 09 na svém twitterovém účtu.

Podobný názor zastává i exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS), který je lídrem občanských demokratů. Jde podle něj především o politické gesto před volbami, jehož důsledky nejsou propočítány. „Určitě bychom nic takového nedělali. Hlavně ne před volbami. Je to jen politické gesto,“ řekl Svoboda deníku Echo24.

„Varianty financování jsou nejrůznější, musí být ale dobře zváženy. Určitě je nutné posuzovat citlivost rozhodnutí. Senioři mají už nyní jízdné zdarma od 65 let a děti do 15 let také. Nevidím tedy žádný rozumný důvod to nyní měnit,“ dodal Svoboda. Odmítl ale nyní sdělit, zda by ODS toto zvýhodnění po volbách zrušila s tím, že by nejprve chtěl nechat zanalyzovat dopady těchto slev.

Hřib kritizuje projekt Smart city

Kandidát na primátora Zdeněk Hřib (Piráti) říká, že by ponechal jízdné, jak je. Kritizuje naopak projekt Smart city. „Jízdné u studentů a seniorů se nechystáme zvyšovat. Tato sleva přijde magistrát na asi 200 milionu Kč ročně. Pro srovnání například za tzv. Smart city utratilo město za dva roky 686 miliónů korun a výsledkem je předražené WiFi na Petříně, nesmyslné solární lavičky a lampičky. Ten propad v tržbách dopravního podniku lze tedy velmi jednoduše pokrýt tak, že Praha nebude utrácet za nesmysly. Navíc město mělo minulý rok přebytek přes 7 miliard korun. Investice do dopravy bychom tedy řešili z těchto peněz,“ sdělil Hřib deníku Echo24 s tím, že by Piráti rádi snížili i jízdné pro dospělé a přiblížili ho jedné dvanáctině roční ceny.

Stávající ceny by rád zachoval také lídr kandidátky Praha Sobě a současný starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Ten také pro deník Echo24 nastiňuje, jak by chtěl finančně zajistit rozvoj MHD. „Ze zkušenosti z Prahy 7 vyplývá, že lze ušetřit na smlouvách z minulosti mezi 10 a 20 % financí. Totéž uděláme na magistrátu. Zvyšování jízdného tak nebude na pořadu dne. Naopak chceme zavedením mobilního signálu do metra nalákat do MHD ještě více pasažérů,“ říká Čižinský.

KSČM a ČSSD: Chceme dopravu zdarma

Zcela zdarma chce MHD v Praze naopak KSČM. Stranická kandidátka na primátorku a bývalá poslankyně Marta Semelová však nedokázala přesně říci, odkud na tento provoz a investice do infrastruktury čerpat. „Chceme MHD zdarma. Ze zkušeností z ostatních měst vyplývá, že se situace zlepšila, mělo to pozitivní vliv i na životní prostředí. Snížily se hluk a emise. Postupně by se nám to vracelo – je třeba přehodnotit priority rozpočtu a peníze na dopravu dát,“ řekla deníku Echo24 Marta Semelová s tím, že by komunisté investovali více také do zeleně, a bojovali tak proti suchu.

O dopravu úplně zdarma v Praze usiluje také ČSSD. Kandidát na primátora Jakub Landovský tvrdí, že pokud by ČSSD v pražských komunálních volbách uspěla, mohli by občané metropole jezdit zdarma už od 1. ledna 2020. „Nechceme toto zásadní rozhodnutí příliš odkládat. Předpokládáme, že by se v příštím roce přechod na MHD zdarma připravil a poprvé by Pražáci mohli využít MHD zdarma od 1. ledna 2020. MHD zdarma je totiž významná hned z několika důvodů. Tím prvním je samozřejmě úspora Pražáků. V posledních několika letech se v metropoli strašně zdražil život. Týká se to třeba skokového nárůstu nájmů. Jsou celé skupiny obyvatel, které už žijí doslova od výplaty k výplatě. MHD zdarma může čtyřčlenné rodině ušetřit až 12 000 korun ročně.
Druhým, neméně důležitým důvodem, je zlepšení životního prostředí. Předpokládáme, že MHD zdarma přiměje alespoň část Pražáků přesednout z auta do veřejné dopravy. A to zvláště na krátké jízdy po centru Prahy,“ říká pro deník Echo24 Landovský.

Landovský: Ať dopravní podnik vydělá. Navrhuje noční popeláře a zásobovací tramvaje

Ohledně financování tohoto kroku poukazuje Landovský na příklady ze zahraničí. Podle něj by měl začít dopravní podnik „doopravdy podnikat“. Kandidát na primátora by rád, aby po metropoli v noci jezdily například zásobovací či popelářské tramvaje. „Například v noci je celá síť tramvajových kolejí prázdná. Umím si představit, že v noci budou jezdit popelářské či zásobovací nákladní tramvaje, které budou obsluhovat třeba centrum města, ve kterém přes den ubudou tisíce otravných dodávek. Příklady ze zahraničí tady opět jsou,“ dodává Landovský.

Poměrně čerstvý adept na post primátora Petr Stuchlík (za ANO) nedávné zlevnění jízdného pro seniory a studenty schvaluje, na „populistický návrh na MHD zcela zdarma by ale nikdy nepřistoupil“. „Zvýšení ceny jízdného neplánuji, nedávno schválená sleva pro studenty a seniory je podle mě správným krokem. Už snížením ceny ročního kuponu se ukázalo, že to nutně nemusí znamenat výpadek financí, protože levnější kupon si koupilo mnohem více lidí. Co mi ale vadí a rozhodně bych na to nepřistoupil, je populistický návrh na MHD zcela zdarma. To by samozřejmě znamenalo značný zásah do městské kasy. Máme jednu z nejlepších sítí MHD v Evropě a to prostě nemůže být zdarma,“ uvedl pro Stuchlík pro deník Echo24.

Kandidát na pražského primátora za SPD Hynek Beran na dotazy deníku Echo24 neodpověděl.

Ve druhém největším městě České republiky je městská hromadná doprava o něco dražší. Brněnský dopravní podnik nabízí roční jízdné pro studenty za 2 375 korun, důchodci od 65 let pak zaplatí dokonce 2 950 korun. V ostravském dopravním podniku pak stojí roční jízdné pro studenty 1 106 korun, zatímco senioři starší 65 let si mohou koupit pouze tříměsíční kupon, a to za 675 korun. Zatímco v Praze stojí roční kupon pro dospělé pouze 3 650 korun, v Ostravě lidé zaplatí 3 999 korun a v Brně 4 750 korun.

Čtěte také: Startují vysoké slevy pro studenty a seniory. Zvládnou vlaky a autobusy zvýšený nápor cestujících?

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články