Zemětřesení v umění? Galerie vyřadila z expozice obraz nahých žen
První oběť MeToo v galerii
- red,
Nahé nymfy k sobě lákají hezkého mladíka. Je obraz s motivy antických bájí v dnešní atmosféře nevhodný a urážlivý? Manchesterská galerie ze své expozice v pátek obraz Johna Williama Waterhause „Hylas and the Nymphs“ odebrala, protože prý zobrazuje ženy jako objekt krásy a femme fatale. Galerie vzkázala návštěvníkům, že prázdný prostor vytváří prostor k diskuzi, píše britský The Guardian.
Kurátorka galerie v Manchesteru Clare Gannawayová uvedla, že cílem odstranění malby nebyla cenzura, ale pokus o vyvolání debaty. „Nešlo o popření existence konkrétních uměleckých děl,“ řekla Ganawayová.
Obraz visel v místnosti „V honbě za krásou“ společně s dalšími obrazy 19. století, které zobrazují především ženská těla. Gannawayová tvrdí, že je název kolekce špatný, protože se jedná o mužské autory, kteří se zabývali ženskou krásou. Jejich obrazy ženské tělo podle ní zobrazují jako pasivní dekorativní uměleckou formu nebo femme fatale. Společně s obrazem zmizely z galerie i pohlednice věnované stejnému dílu.
Gannawayovou podle jejích slov k vyvolání debaty nad malbou inspirovalo hnutí MeToo, které se věnuje problematice sexuálního nátlaku a zneužívání.
Někteří lidé galerii vzkazují, že se jedná o nebezpečný precedens a akci politické korektnosti. „Nemám rád, když se odstraňuje umění a říká se, co je správné a co špatné,“ vzkázal umělec Michael Brown. Bojí se, že takovým postupem vymazáváme vlastní minulost. „Vím, že tady v suterénu jsou další obrazy, které budou ze stejného důvodu považovány za urážlivé a neuvidí denní světlo,“ dodal Brown.
Na prázdném místě se ale objevily i papírky se vzkazem, že se sice jedná o dobré téma k debatě, ale obraz by měl být vrácen zpět „Myslíme si, že se obraz vrátí, ale v trochu jiném kontextu. Nejde o jedno konkrétní dílo, ale o celý koncept galerie,“ reagovala Gannawayová.