Toaletní papír zdražil o 23 procent. Lidé ho v e-shopech kupují po desítkách kusů
INFLACE V ČESKU
Toaletní papír na internetu podle analýzy portálu Heureka.cz v srpnu meziročně zdražil o 23 procent. Češi kupují větší balení, prodejům v současné době vévodí ta po 48 a 32 kusech. Podobný trend je patrný u dětských plen, u kterých proti loňskému srpnu v on-linech obchodech cena vzrostla o 16 procent, nejprodávanější jsou balení 170 kusů.
Meziroční inflace v srpnu podle dat Českého statistického úřadu dosáhla 17,2 procenta. Ceny zboží ve srovnání s osmým měsícem loňského roku úhrnem vzrostly o 19,6 procenta.
Rostoucí spotřebitelské ceny mění podle šéfa analytiků Heureky přístup Čechů k nákupům - více je promýšlejí a plánují. "V datech vidíme, že v mnoha kategoriích častěji kupují výhodnější balení po více kusech, různé multipacky, které v konečném důsledku mohou výslednou cenu jednotkového produktu snížit," řekl.
Zatímco loni byla nejprodávanější balení toaletního papíru po osmi a 16 kusech, letos lidé poptávají několikanásobně větší, uvedl dále Buzek. Doplnil, že mezi nejprodávanější toaletní papír patří v současné dvouvrstvý Forest XXL v balení 48 kusů, který lidé v e-shopech koupí za 245 korun.
Ceny dětských plen podle Buzka rostou postupně už několik měsíců. Od balení po 30 kusech se lidé přesunuli k balíkům po 170 kusech, řekl. V pětici nejprodávanějších produktů převládá podle něj značka Pampers, pleny Premium Care 4 maxi od devíti do 14 kilogramů dítěte v balení 168 kusů zákazníci na internetu nyní pořídí za 956 korun.
"Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. V některých případech se jedná o nárazové zdražení až o stovky procent, například u sporáků na tuhá paliva nebo u tepelných čerpadel," upozornil Buzek. Tepelná čerpadla podle něj v srpnu zdražila meziročně o dvou a půl násobek, průměrná cena v uplynulém měsíci činila 61.000 korun. Ceny elektrocentrál stouply o 112 procent a průměrně je lidé sehnali za 16.000 korun.
Buzek řekl, že na vývoj cen má kromě například energetické krize vliv také sezonnost produktu, aktuální stav produktů ve skladu i cenová politika konkrétních prodejců. "Mezi jednotlivými nabídkami tak mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 procent," dodal.