Slevy na jízdném přeplnily vlaky a vysávají rozpočet
6 miliard ročně
Možná to nebyl přímo úmysl, ale ve výsledku stát dotuje studentům cestování za zábavou. Peníze, které státní kasa vynaloží na jízdenky, však citelně chybí v rozpočtu. Slevy na jízdné stály za prvních devět měsíců již přibližně 4,2 miliardy korun. Až tři čtvrtiny z dotovaných jízdenek projezdili studenti a děti. Levnější jízdenky navíc dopomohly k nárůstu počtu cestujících. Jenom České dráhy hlásí meziroční nárůst o více než 4,5 miliónů zákazníků.
Dopravci zvýšený zájem o cestování uvítali. Mohou mít sice přeplněné spoje, což je logicky spjaté s nižším komfortem pro cestující, ale zlevněné jízdné je jim propláceno ze státní kasy. „Je to udržitelné, ale na úkor něčeho jiného. Já to pokládám za velmi špatnou prioritu, protože nepokládám za správné jezdit s velkou slevou po špatných silnicích za průměrným vzděláním. Tyto prostředky by měly být daleko vícě směřovány do modernizace země než do okamžité spotřeby,“ uvedl pro Echo24 exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).
Slevy na jízdné kritizuje i bývalý Babišův ministr dopravy Antonín Prachař. „Stát a kraje se finančně podílejí na dopravní obslužnosti, kterou si objednaly. K tomu ještě slevy pro vyhrazené skupiny obyvatel. Jednu službu platí stát dvakrát. Je to ekonomický nesmysl, dlouhodobě neudržitelný. Nicméně některým dopravcům automaticky generuje příjmy. Slevy by měly poskytovat dopravci v rámci své obchodní politiky nikoliv stát," řekl Prachař pro Echo24.
Do září loňského roku stát vyplácel dopravcům peníze pouze za slevy žákům, kteří měli 62,5 %, studentům, ti měli 25 % a dětem 50 %. Zásadní ale bylo, že měli žáci a studenti slevu pouze na trase mezi svým trvalým bydlištěm a svojí školou, to však nezatěžovalo státní rozpočet tolik. Dnes však mladí lidé do 26 let využívají štědrou slevu také k cestování za zábavou. Po zavedení plošných slev se měsíční výdaje zvedly o stovky miliónů korun.
Stát předpokládá, že ročně by měly slevy přijít na 6 miliard. „Celkem byly v květnu fakturovány kompenzace ve výši 527 798 340,72 korun. Nelze samozřejmě předjímat, jak se situace bude vyvíjet po zbytek roku, ovšem věříme, že se odhad čerpání ve výši šesti miliard korun nezmění,“ uvedla pro Echo24 Lenka Rezková, mluvčí ministerstva dopravy. Za prvních devět měsíců od loňského září stát za slevy dopravcům vyplatil zhruba 4,2 miliardy korun.
České dráhy navíc upozorňují, že slevy přispěly také ke zvýšenému počtu zákazníků. „Státní slevy ještě zvýšily dynamiku růstu počtu cestujících, který pozorujeme několik posledních let. Loni s námi cestovalo přes 179 milionů zákazníků, což byl meziroční nárůst o více jak 4,5 milionu,“ uvedl Radek Joklík za České dráhy.
Soukromý dopravce RegioJet si však myslí, že jej slevy příliš neovlivnily. „V případě RegioJetu není dopad těchto slev na obsazenost spojů nebo tržby nijak zásadní – s ohledem na to, že průměrná obsazenost vlaků RegioJet byla i před tím velmi vysoká a i před zavedením slev se pohybovala na úrovni 70 – 80 %. Například studenti, kteří dojíždějí do škol, využívali spoje RegioJet i před tím, kdy platila jiná úroveň slev,“ uvedl pro Echo24 Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí RegioJet.
Slevy navíc využívají ze tří třetin děti, žáci a studenti. Senioři tvořili pouze 21 %, upozorňuje na to server zdopravy.cz. „Samozřejmě, že slevy přitáhly nové cestující, podpořily turistický ruch a aktivovaly některé zákaznické skupiny, které by jinak necestovaly – což bylo i cílem slev. Právě v období prázdnin mohou být tyto slevy motivací například k turistickým výletům rodin s dětmi nebo seniorů s vnoučaty,“ vysvětlil Ondrůj pro Echo24.
Se systémem slev nesouhlasí opozice. Proti se pro Echo24 již dříve vyjádřil i nejmladší poslanec a zároveň student Dominik Feri (TOP 09): „S tímto systémem nesouhlasím a ke státnímu rozpočtu jsem podával pozměňovací návrh, který by přesunul obří množství peněz, které se na slevy vynaloží do školství.“