Billboardy kolem dálnic stále stojí. Mají být pryč už šestnáct měsíců
Odstraňování reklam
Zákaz billboardů kolem dálnic a silnic prvních tříd platí už skoro šestnáct měsíců. Reklamní poutače tak u komunikací stojí i přes nařízení o odstranění, které platí od srpna loňského roku. Řidiče v ochranném pásmu ohrožuje na tisíc billboardů, z toho je několik set kolem dálnic.
Od loňského září zmizelo na devět set reklamních zařízení. Společně je odstranilo jak Ředitelství silnic a dálnic, tak samotní provozovatelé. Okolo dálnic však stojí ještě nejméně pět set billboardů, které řidiče ohrožují i po šestnácti měsících, co je v platnosti novela zákona o pozemních komunikacích. Ta majitelům nařizuje odstranění billboardů, které jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Ještě před platností novely vystupoval Dan Ťok na konci dubna loňského roku sebevědomě. „Příliš mnoho billboardů odstraněno nebylo a podél komunikací jich zůstávají tisíce. Důvodem jsou už zmíněné obavy z žalob za zmařenou investici. Ve spolupráci s ŘSD však chystáme program podobný akci Kulový blesk. Spustíme ho ihned poté, až 30. srpna vyprší termín pro odstranění billboardů. ŘSD je bude masově likvidovat vlastními silami,“ řekl Dan Ťok pro deník Právo.
Proti ministru dopravy vystupují v souvislosti s billboardy opoziční poslanci, kteří Dana Ťoka nabádají k větší aktivitě. Piráti dokonce požadují, aby resort dopravy vymáhal peníze po majitelích billboardů. „Vyzýváme ministerstvo dopravy, aby podalo na provozovatele reklamních zařízení žalobu ve věci bezdůvodného obohacení, které jsme spočítali na čtyřicet milionů korun,“ uvedl předseda poslaneckého klubu Jakub Michálek.
Ministerstvo dopravy však upozorňuje, že se snaží dohodnout s provozovateli. Na podzim Dan Ťok jednal se společností Czech Outdoor a po dohodě s ministrem došlo k odstranění šesti set billboardů.
„Drtivá většina billboardů od dálnic již byla odstraněna, u zbývajících probíhá postupně správní řízení, které je díky obstrukcím některých vlastníků poměrně zdlouhavé. Rozumní majitelé vzdali svůj tichý boj, dodržují zákon a svoje reklamy si odvezli, nebo postupně odvážejí na základě výzev silničních správních úřadů,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Právě společnost Czech Outdoor ze začátku odmítala reklamní sdělení odstranit a vylepila kolem dálnic české vlajky. Firma si slibovala, že se na ně zákon nevztahuje. To ale ministerstvo odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. Na konci loňského roku se ministerstvo dohodlo se Svazem provozovatelů venkovní reklamy na harmonogramu, podle kterého by měli majitelé odstraňovat každý pracovní den pět zařízení.
Motorkáři nabídli odstranění
Diskuze ohledně odstraňování billboardů dospěla tak daleko, že letos v dubnu na ministerstvo dopravy přišla nabídka od Motocyklové asociace. Ta navrhovala odstranění billboardů na zakázku, při které by nebylo potřeba výběrového řízení. Důvodem, proč motorkáři chtěli odstranit venkovní reklamy, bylo, že zvyšují riziko smrti na silnicích a dálnicích. „Když do vás někdo strčí autem a letíte po silnici, dokloužete k tomu billboardu a o ten se rozpůlíte. Když trefíte páteří billboard, je to jasné. Místo toho, abyste spadli do příkopu, tak je tam železná tyč,“ popsal Jaromír Šíd pro Novinky.
Ministr dopravy Dan Ťok však k nabídce přistupoval opatrně. Podle něj chybějí spíše lidé v administrativě než dělníci, kteří by reklamy zlikvidovali. „Potřebuji právníky, kteří mi to sepíšou, musíme si vyměnit s majiteli billboardů řadu dopisů,“ řekl Jaromír Šmíd.