Volkswagen Amarok V6: Nejlepší pick-up na trhu
Volkswagen Amarok V6
Pick-upy jsou u nás v oblibě. Mezi nejprodávanější patří VW Amarok, v současné době nabízený jako jediný se šestiválcem. Podívali jsme se mu na zoubek.
V dnešní plastové době, kdy ulice zaplavují všemožná SUV, která jsou víceméně vždycky v některém ohledu kompromisem, mě zájem o pick-upy skutečně těší. Jde o skutečná, pořádná, neošizená auta. A v terénu zvládnou skutečně dost. Už dávno nejsou jen pracovním nástrojem, ale vyvinuly se v plnohodnotné vozy, které nabídnou i dostatečný komfort na silnici a posádce minimálně průměrnou úroveň pohodlí.
U nás se jich prodává celkem devět od různých značek. Ale pouze několik z nich zaujme na evropském trhu důstojnou motorizací – Ford Ranger s velmi dobrým pětiválcem 3,2 litru a Volkswagen Amarok, využívající třílitrový turbodiesel V6. Možná si řeknete, že čtyřválec přece pro pohon musí stačit, ale opak je pravdou – jakmile se svezete s Amarokem, bude vám jasné, proč je u nás tak úspěšný. A čtyřválec víceméně zavrhnete.
Velmi pohodlná, měkká sedadla
První Amarok se ukázal v ČR v roce 2011 a od té doby prošel jedním výrazným faceliftem. Jeho styl není nutné nějak rozepisovat, z hlediska konstrukce a vnějších tvarů jsou si pick-upy docela podobné. Jelikož jsem v posledních měsících vyzkoušel již šest z nich, mám celkem slušnou představu o dalších rozdílech.
Tím prvním, čím Amarok proti konkurenci zaujme, je interiér. Není sice tak líbivý a krásný jako například v Toyotě Hilux, ale zase má velmi pohodlná, měkká sedadla, která při jízdě absorbují něco z nerovností, které přejíždíte, což uleví vašim zádům. Jelikož interiér připomíná pár let starý Golf, potěší ergonomií a jasným ovládáním všech funkcí. Trochu zastaralejší grafika displejů mi vůbec nevadí, protože hlavní je funkčnost – a té není co vytknout.
Třílitrový motor V6 TDI je nabízen v různých výkonnostních variantách od 120 do 165 kW (163 až 224 koní). Testovaná verze s výkonem 204 k je naprosto dostačující. Amarok V6 je dynamicky na úrovni osobních automobilů, což je fajn, protože silný motor nabízí ve středních otáčkách dostatek točivého momentu k bezpečnému předjíždění. Se zrychlením na stovku za zhruba 9 sekund a maximální rychlostí přesahující 180 km/h rozhodně brzdou provozu nebudete. Motor se hezky vytáčí a již od 1500/min sebevědomě zrychluje.
Testovaný vůz byl vybaven trochu nezvykle manuální šestistupňovou převodovkou, kterou považuji za slušnou, se zřetelnými přechody přes neutrál a méně přesnými dráhami. Klidně bych se v tomto případě nebránil osmistupňovému automatu. V závislosti na tom, jakou verzi zadního listového odpružení pro Amarok zvolíte, utáhne 3,3 až 3,5 tuny brzděného přívěsu, což je pro „malé“ evropské pick-upy maximum.
Ochota zatáčet
Při jízdě jsem zaznamenal, že řízení je hodně přeposilované, ale postupem času jsem rád uznal, že je to spíš lepší, a to hlavně při manévrování v terénu. Na silnici i mimo ni je Amarok (v našem případě vybavený 17palcovými koly, která jsou základem a zároveň nejlepší volbou – na efektní „dvacítky“ zapomeňte, vůz bude akorát zbytečně tvrdý a pneumatiky drahé) ze všech testovaných pick-upů rozhodně nejkomfortnější. Překvapila mě ochota zatáčet, aniž by vůz chtěl cestovat ze zatáčky ven. Amarok se vážně chová jako osobní auto, ale máte z něj mnohem lepší přehled o okolí. A samozřejmě vás nebudou obtěžovat obrubníky či překážky, což je bonus všech pick-upů. V terénu jsem zkusil docela dost a musím říct, že přiřaditelná čtyřkolka zvládne střední terén s tím, že je třeba dávat pozor hlavně na delší rozvor vozidla o hmotnosti 2,9 tuny. Limitem jsou jako vždy pneumatiky, ale z hlediska terénních schopností (přejezdové úhly, brodivost atd.) je Amarok velmi sebevědomý. Během testu si šestiválec řekl od 9 až 10,5 litru nafty na 100 km, což je překvapivě dobrá hodnota, která zcela odpovídá tomu, že větší motor prostě nespotřebuje víc než malý – všechny ostatní pick-upy se čtyřválci spotřebovávají podobně paliva, výjimečně méně, ale za cenu výrazně horších dynamických schopností.
Ideální výbavou je Comfortline, kterou ve spojení s manuální převodovkou a šestiválcem o výkonu 204 koní koupíte za 784 281 Kč bez DPH (s daní 948 980 Kč). Pokud vůz rozumně vybavíte, za 1,2 milionu s DPH máte ideální vůz, který zvládne všechny výzvy.
Amarok lze vybavit dvěma druhy pohonu – přiřaditelným a stálým pohonem 4Motion. U přiřaditelného lze pohon přední nápravy připojit nebo odpojit díky rozdělovací převodovce. V prudkých stoupáních nebo při déle trvající jízdě po šotolině je navíc možné zařadit redukci převodovky. Součástí stálého pohonu všech kol je samosvorný diferenciál Torsen, který je v segmentu pick-upů zcela mimořádný. Síla pohonu je v základním nastavení rozdělena mezi přední a zadní nápravu ve vyváženém poměru 40 : 60, a to jak při jízdě po silnici, tak v terénu. Samozřejmě nechybějí různé pomocné systémy, například asistent jízdy do kopce či sjíždění svahů.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, dynamika, komfort podvozku.
Minusy:
Méně přesná manuální převodovka.
Verdikt:
Amarok v souboji pick-upů vítězí. Jako jediný na našem trhu má pořádný motor, kterému není co vytknout. Má příjemný interiér a nejlépe z pick-upů jezdí po silnici, kde se stejně pohybuje nejčastěji. Skutečně nabízí komfort podvozku a řízení srovnatelný s osobními vozy. Rám skoro není cítit a vůz se z celé konkurence nejméně kroutí. Díky nabídce různých verzí si vybere každý, doporučuji výbavu Comfortline se 17palcovými koly, ta je zároveň za slušné peníze.