Maserati Grecale Trofeo: Vytříbená společnost

AUTOTEST MASERATI

Maserati Grecale Trofeo: Vytříbená společnost
Maserati nedávno představilo své druhé SUV – nový model Grecale. Pod kapotou vrcholné verze Trofeo buší nový šestiválec Nettuno, který nabízí skutečně úchvatný jízdní projev. Foto: Maserati
11
Ekonomika
Sdílet:

Maserati nedávno představilo své druhé SUV – nový model Grecale. Pod kapotou vrcholné verze Trofeo buší nový šestiválec Nettuno, který nabízí skutečně úchvatný jízdní projev.

Vznik nového SUV byl oznámen už při představení supersportovního modelu MC20 ke konci roku 2020. Netrvalo dlouho a v továrně Cassino se začal montovat nový model, stojící na platformě Giorgio, kterou koncern Stellantis používá pro Alfu Romeo Stelvio nebo pátou generaci Jeepu Grand Cherokee. O tom, že jde o báječný základ, jsme se přesvědčili již několikrát.

Elegantní design, tradičně silnou stránku italských automobilů, si vzal na starosti tým pod vedením šéfa designu Maserati Klause Busseho. Citlivě v sobě spojuje estetiku s funkcí – i vzhledem k výkonu vrcholné verze je logicky velký důraz kladen na aerodynamiku či chlazení.

Zatímco základní verze Grecale GT využívá služeb přeplňovaného dvoulitru s mildhybridním systémem (motor koncernu Stellantis známý například z Alfy Romeo) o výkonu 300 nebo 330 koní, vrcholné Trofeo přichází se zbrusu novým vidlicovým šestiválcem Nettuno. Je radost na něj pohledět – pod kapotou je umístěn hodně nízko a vzadu (uspořádání vpředu/uprostřed) a přes osmistupňový automat ZF pohání všechna kola (s preferencí zadní nápravy, v případě Trofea s širším rozchodem kol).

Celkový výkon 530 koní a 620 Nm stačí při hmotnosti 2027 kg ke zrychlení na stovku za 3,8 s a maximální rychlost 285 km/h. Motor je jednoduše úžasný – s chutí se nadechuje a příval síly pokračuje až za hranici 7000 otáček, kdy se rudě rozbliká displej přístrojového štítu a ZF účinně, ve sportovním režimu s mírným škubnutím, přeřadí. Maserati tohle prostě vždycky umělo… A navíc je tu ryzí zvukový projev, ve sportovním režimu sofistikovaný průvodce světem zježených chlupů. Po přeřazení výfuk mechanicky prskne, jinak je ale citlivě naladěn ve všech otáčkách. Dynamika je samozřejmě dechberoucí, řazení ohromnými hliníkovými pádly rychlé a jasné, tuhé řízení dává velmi dobrou představu o tom, co se děje pod koly.

Ta jsou 21palcová a obouvají speciální pneumatiky Bridgestone, které vynikají gripem zejména na suchém asfaltu. Grecale zatáčí podobně jako Stelvio QV, s nímž sdílí platformu – tedy bez zaváhání a přesně. Vzduchový podvozek zvládá skoro všechno až na příčné nerovnosti, kdy trochu uskočí, ale nejde o nic zásadního. Ve vysokých rychlostech se podvozek postupně snižuje kvůli aerodynamice, v terénu ho lze naopak zvýšit v režimu off-road. Ovšem Grecale je samozřejmě určeno hlavně pro silnice, kde vynikne jeho výkon, relativní obratnost (jen kdyby bylo aspoň o 100 kg lehčí!) a citlivě dávkovatelné brzdy Brembo.

Interiér ukazuje, jak moc si Maserati s novinkou vyhrálo – je jedním slovem nádherný. Něžně zaplněný nejkvalitnějšími materiály, zejména voňavou kůží a pravým kovem (zejména leštěným hliníkem) a 3D vytištěným, odkrytým karbonem. Dlouho jsme neviděli tak efektní a elegantní skloubení tradičních prvků s digitální současností (viz multifunkční hodiny uprostřed palubní desky). Systém UConnect funguje rychle a menu je logicky poskládané. Držení v pruzích stačí vypnout jednou, v režimu Sport se automaticky vypíná start/stop systém. Konektivita je na vysoké úrovni, stejně jako italské audio Sonus Faber s 21 reproduktory. Prostoru je všude tak akorát, zavazadlový prostor slibuje slušných 570 litrů. Na tlačítko místo kliky dveří zevnitř se dá zvyknout.

Grecale není autem pro každého, ale to ve finále není žádné auto. Je skoro až uměleckým dílem s vytříbenou technikou a za to se samozřejmě platí: GT (300 k) začíná cca na 1 533 000 Kč, Modena (330 k) na 1 743 000 Kč a Trofeo s motorem Nettuno o výkonu 530 k na 2 341 000 Kč. Bez DPH. Doplníme, že platí záruka tři roky bez omezení km, lze ji rozšířit až na 10 let. Platit budete i u benzinky – výrobce sice slibuje kombinovanou spotřebu 11,2 l na 100 km, ale není problém jezdit za víc než 20 litrů. S ohledem na ten úžasný motor je to podružná informace…

Plusy:

Motor, jízdní vlastnosti, interiér, infotainment.

Minusy:

Vyšší hmotnost, elektronická klika zvenku.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články