Milý kreténe. Nový bestseller feministické ikony vyvolává diskusi

HNUTÍ #METOO: PŘELOMOVÉ A BEZRADNÉ

Milý kreténe. Nový bestseller feministické ikony vyvolává diskusi
Virginie Despentesová na snímku z roku 2016. Když psala svou knihu Přefikni mě (1994) o hromadném znásilnění, pracovala ještě jako prostitutka. Foto: Profimedia.cz
1
Týdeník
Tereza Matějčková
Sdílet:

Když Francouzka Virginie Despentesová psala svou knihu Přefikni mě (1994) o hromadném znásilnění, pracovala ještě jako prostitutka. Poté, co z knihy udělala film, na němž spolupracovala s pornoherečkou Coralie Trinh Thi, soud rozhodl, poprvé po osmadvaceti letech, že toto se nesmí v kině promítat. Mezitím se z Despentesové stala feministická ikona a spisovatelka první ligy. Před několika týdny jí v Paříži vyšel román Milý kreténe. Podle očekávání se zařadil mezi aktuálně nejdiskutovanější knihy.

Despentesová se narodila do rodiny pošťáků, v šestnáct odešla z domova, dlouho působila v prostředí punku, několik let se živila prostitucí, poté recenzemi pornografických filmů. Svou zkušenost s prostitucí popsala v knize, kterou vydala čtyři roky po prvním románu. V eseji Teorie King Konga zdůrazňuje, jak určující pro ni bylo myšlení americké filozofky Camille Pagliaové, která spojuje feminismus s libertariánskou pozicí.

Teorii King Konga navíc poprvé přiznává, že scény brutálního znásilnění vycházejí z vlastní zkušenosti. Když jí bylo šestnáct, při autostopu ji znásilnili tři muži. Sama neví, jestli by se všechny její knihy věnovaly násilí, kdyby si tímto neprošla. Díky Pagliaové a jejím esejům se nicméně naučila nesmýšlet o sobě jako o někom, koho je třeba litovat a varovat před svobodou. „Jela jsem v noci stopem, tři muži mě znásilnili a pak jsem zase začala jezdit stopem,“ popisuje zkušenost Despentesová.

I prostituci či pornografii odmítá chápat jako úděl chudé ženy, která se stala obětí maskulinní společnosti. Pornoherečky obětí mužů? Zná jich spoustu, s mnohými spolupracovala, a že by se chápaly jako oběti, toho si nevšimla. Čeho si naopak všimla, je to, že muži se k těmto ženám nejenže nechovali opovržlivě, spíš se jich obávali. Totéž zažívala jako prostitutka. Zákazníci ji obyčejně neponižovali. Mnohem častěji se před ní shazovali, styděli se za svou samotu a své nedostatky.

Literární hvězda se z Despentesové stala díky trilogii Vernon Subutex. Tato freska současné francouzské společnosti, jíž se prodalo půl druhého milionu výtisků, se dočkala komiksových i divadelních adaptací. Ostatně i v nové knize Milý kreténe se autorka zabývá současnou Francií. A současnost – to je pro ni všeobecná beznaděj, spousta závislostí a souboje mužů a žen. Hnutí #MeToo považuje za přelomové, ale stejně poznamenává: „V určitém okamžiku budeme muset věci přehodnotit: Co vlastně chceme? O někom řekneme: ‚Je to násilník.‘ Dobře, a co dál?“ Kniha je odpovědí, anebo se jí snaží být.

Celý text Terezy Matějčkové si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články