Nerovná politická soutěž v městské dopravě. Bohaté strany v čele s ANO mají slevu
Předvolební kampaň
Ve vrcholící volební kampani získalo vládní hnutí ANO dvacetiprocentní slevu na umístění reklamy na tramvajích a autobusech pražského dopravního podniku. Dopravní podnik je ale akciová společnost, jíž plně ovládá pražská radnice v čele s hnutím ANO. DPP, respektive firmy, které se o reklamu na tramvajích a autobusech starají, vysvětluje, že jde o standardní slevu, na kterou může dosáhnout každý. Politická reklama ale není běžná reklama.
Městský dopravní podnik slevou de facto podporuje současné vedení radnice. Společnosti JCDecaux a BigBoard sice tvrdí, že na stejnou slevu by při objednání stejného objemu reklamy dosáhli i ostatní zájemci. Otázka ale je, zda na stejný objem reklamy političní konkurenti hnutí ANO vůbec mají. Hlavní manažer hnutí ANO a poslanec Jan Richter potvrdil redakci Echo24, že do voleb v Praze vloží hnutí až 50 milionů korun. Na slevu pro ANO upozornil server Seznam Zprávy.
Dále čtěte: ANO se bojí o Prahu. Do kampaně v metropoli nalije až 50 milionů korun
Společnost JCDecaux pro Echo24 slevu pro ANO potvrdila, tvrdí ale, že jde o standardní záležitost. „Ano, je pravda, že naše společnost poskytla dvacetiprocentní slevu hnutí ANO pro jejich kampaň do nadcházejících voleb. Jedná se o standardní slevu, která odpovídá velikosti objemu reklamních ploch v rámci celého portfolia skupiny JCDecaux (Billboardy, Mobiliář, Transport), které si ANO u naší společnosti objednalo,“ řekl deníku Echo24 zástupce obchodní ředitelky JCDecaux Tomáš Soukup.
„Srovnatelnou slevu v daném období také běžně získávají i všichni ostatní klienti a to bez ohledu, zda se jedná o politické kampaně, či jakékoli jiné komerční sdělení. Většinu reklamních ploch na prostředcích DPP si ale hnutí ANO objednalo u společnosti BigBoard, která je aktuálně provozuje na 300 autobusech a 60 tramvajích,“ dodal Tomáš Soukup.
Společnost BigBoard odmítla slevu komentovat. Stejně jako DPP, které pouze odkázalo na obě firmy. „Dopravní podnik v současné době neorganizuje prodej reklamy na svých vozidlech. Ten je organizován prostřednictvím smluvních partnerů,“ odpověděla za DPP Aneta Řehková. Stručná byla i Pavlína Stránská z BigBoardu. „Podmínky smluv s klienty nemůžeme zveřejňovat. V obecné rovině lze říct, že byly stejné jako u všech ostatních klientů,“ odpověděla na dotaz Echo24, zda dvacetiprocentní slevu získaly i jiné kandidující strany a hnutí.
Dopravní podnik se po zveřejnění tohoto článku ozval a ohradil. „V článku zaznívá názor, že DPP při umístění reklamních ploch dává hnutí ANO exkluzivní slevu ve výši 20 procent. Toto tvrzení jednoznačně odmítám, protože DPP reklamní plochy neprovozuje, není tedy odpovědný za sjednávání smluv s inzerenty, což je výlučná odpovědnost uživatelů příslušných reklamních ploch na vozidlech pražské MHD. DPP tedy nerozhoduje ani nemůže rozhodovat o sjednání slevy či o její výše u jakéhokoliv inzerenta," uvedl vedoucí odboru DPP marketing a obchod Josef Voltr.
Deník Echo24 se zeptal dvou největších opozičních stran, zda nějakou slevu u DPP získaly. „Jedná se o obchodní spolupráci, jejíž detaily nemůžeme z konkurenčních důvodů více specifikovat,“ uvedla za ODS Jana Havelková. Piráti byli konkrétnější. Slevu při objednávání reklamy na vozech DPP potvrdil volební manažer Štěpán Štrébl.