Budou další uzavírky a opravy. Praha není na současnou dopravu dimenzovaná, říká nový radní
dopravní priority v Praze
Havarijní stav pražských mostů je dlouhodobě předmětem kritiky. Aktuálně jde především o most u metra Vltavská, který byl v minulém týdnu náhle uzavřen a bude zbourán. Dopravní problémy jsou proto i na programu jednání nově vznikající pražské koalice v čele s pirátským kandidátem na primátora Zdeňkem Hřibem. Dalším komplikacím musí Pražané čelit při cestování hromadnou dopravou – to jim znepříjemňují četné rekonstrukce. „Čekají nás další uzavírky, opravy,“ říká Adam Scheinherr (Praha Sobě), který bude mít v nové radě na starost dopravu.
Po loňském pádu Trojské lávky, letošní uzavírce Libeňského mostu a aktuálně i mostu u metra Vltavská vyšlo najevo, že ve vážném stavu se nachází další stovka mostů po celé Praze, více jsme informovali zde. Podle kandidáta na primátora Zdeňka Hřiba je současnou prioritou právě most na Vltavské. „Jsou tady dvě zásadní záležitosti, že nám v Praze padají mosty na hlavu, a že musíme řešit zajištění mostu u Hlávkova mostu na Vltavské,“ uvedl Hřib.
Ačkoliv nová radniční koalice deklaruje, že jejím cílem je mosty opravit a vyhnout se tak jejich demolici a následné výstavbě nových, v případě mostu na Vltavské rozhodnutí o jeho zbourání měnit nehodlá. „Bourání je pro nás až krajní řešení v situaci, kdy most bude neopravitelný. Ohledně mostu u metra Vltavská, ten skutečně bude muset být zbourán. Zde ale bourání je zároveň výzvou pro celkovou přestavbu celé křižovatky s návazností na rozvojové území Bubny-Zátory,“ uvedl pro deník Echo24 budoucí radní pro dopravu Adam Scheinherr. Více o plánech na změny kolem stanice metra Vltavská jsme psali zde.
Kromě nejhůře zasažených mostů mají vážné problémy i další pražské dopravní stavby. Celkovou rekonstrukcí by měl projít například Palackého most, který spojuje Nové Město se Smíchovem. „Samozřejmě, i Palackého most je ve špatném stavu, prioritou pro nás budou ale mosty Hlávkův a Libeňský,“ uvedl budoucí primátor.
Jeho náměstek pro dopravu upřesňuje, podle jakých kritérií je oprava mostů plánována. „Jde o všechny předpjaté konstrukce, tedy podobného typu jako lávka v Troji, most na Vltavské či most v Janově,“ uvedl pro Echo24 Adam Scheinherr. Jednotlivé etapy rekonstrukcí chce koalice plánovat v půlročních intervalech. „V našich koaličních mechanismech máme zakotven princip půlročního plánování,“ uvedl Zdeněk Hřib s tím, že plány zahrnují také podrobnosti o dopravě.
Další uzavírky i nový plánovací systém
Oproti závěrům některých odborníků i politiků koalice neplánuje zbourat Libeňský most. „Naše koalice se jasně shodla, že se Libeňský most bourat nebude. Dokonce i předešlé zastupitelstvo již v roce 2016 rozhodlo o jeho opravě a její způsob jasně naznačuje diagnostika Kloknerova ústavu ČVUT prováděná v posledních 2 letech,“ uvedl Adam Scheinherr.
Pražané se v uplynulých měsících v nemalé míře potýkali také s četnými komplikacemi při cestování autem i MHD. Cestující se i nyní musí připravit na další vlnu omezení. „Čekají nás další uzavírky, opravy. Zároveň ale začneme okamžitě budovat systém, který minimalizuje jejich dopady,“ říká Adam Scheinherr s tím, že nový systém má další opravy koordinovat. „Situace se tedy zlepší, nicméně to, že by se na ulicích nepracovalo a nevznikala tak dopravní omezení, bohužel slíbit nemohu. Praha je typické evropské město, které vznikalo v minulých staletích a jehož ulice prostě na současnou dopravu nejsou dimenzované,“ doplňuje zastupitel.