Z kaváren do světa byznysu. Hipsterské firmy úspěšně dobývají trhy

Vegetariánské restaurace

Z kaváren do světa byznysu. Hipsterské firmy úspěšně dobývají trhyNOVÉ
ilustrační foto Foto:

Foto: Shutterstock

1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Hipsteři se úspěšně přelévají z prostředí intelektuálních kaváren a koncertů nezávislé hudby do světa byznysu. Mladí lidé se naučili využívat jednotlivých aspektů populární subkultury. K hipsterství patří například ekologie, což vede podnikavé členy komunity k zakládání bezobalových obchodů, které přitom peněženky zákazníka příliš nešetří. Boom však zažívá především vegetariánský průmysl. Zdravá a bezmasá výživa je mezi mladou generací ve velkých městech stále populárnější.

„Hipsteři se snaží pronikat do burzovního světa. Po boomu marihuanových společností přichází vegetariánské firmy. Klasičtí investoři však pozvedají obočí a k novým trendům se staví skepticky. Velká očekávání totiž nemusí být naplněna o po rychlém růstu může následovat pád,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Růst vegetariánských firem se projevuje především na americkém trhu. „Nedávno jsme byli svědky události, kdy akcie společnosti Beyond Meat vzrostly během jediného dne o 160 procent poté, co bylo oznámeno, že vegetariánské výrobky společnosti budou využívány kanadským řetězcem rychlého občerstvení. Krátce před touto událostí oznámila společnost Burger King, že v okolí St. Louis a Missouri zavede vegetariánskou verzi oblíbeného burgeru Whopper. Podobné informace motivují konkurenci, aby taktéž zaváděla vegetariánská jídla, což vede k růstu celého trhu,“ řekl Křeček pro Echo24.

„V českém prostředí lze předpokládat, že budeme se zpožděním přebírat světové trendy. Naše burza však bohužel nezahrnuje příliš mnoho firem, a proto se na ní zajímavosti tohoto typů neprojevují,“ dodal Křeček.

Zatímco v Indii je vegetariánství běžné a hlásí se k němu více než třetina obyvatel, ve většině ostatních zemí dominují konzumenti masa. Lidé ve vyspělém světě však stále častěji řeší své stravovací návyky a jejich dopady na životní prostředí. Tohoto trendu si všimla celá řada zavedených i zcela nových společnosti a začaly masově nabízet vegetariánské produkty.

Někteří investoři vidí ve vegetariánských firmách velký potenciál. Vychází z předpokladu, že všechna masová jídla mohou mít svou vegetariánskou napodobeninu. Po nich by postupně mohla narůstat poptávka, což vytváří zajímavé obchodní příležitosti. Vegetariánské verze masových jídel přitom bývají z pohledu strávníků stejně drahé, avšak náklady na výrobu jsou zpravidla nižší. Firmy, které vegetariánské produkty nabízejí, navíc vypadají jako společensky odpovědné a mívají dobrou image.

Nového trendu si ve světě začínají všímat známé řetězce rychlého občerstvení a do svých nabídek zařazují bezmasé produkty. Velký vegetariánský boom se začíná vpisovat i do burzovních indexů. Například US Vegan Climate index, který sdružuje vegetariánské firmy, za poslední rok vyrostl o bezmála 9 procent. Otázkou však zůstává, jak nové produkty bude vnímat široká veřejnost. Jestliže vegetariánský trend nepřijme, může se na celý boom po krátké době zapomenout.

Čtěte také: Ministr Kremlík se zhlédnul v Zemanových kanálech a vodních cestách

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články