Škodě Auto klesl v pololetí provozní zisk. Mateřskému Volkswagenu rapidně vzrostl
Automobilový byznys
Automobilce Škoda Auto v prvním pololetí klesl provozní zisk meziročně o 4,5 procenta na 821 milionů eur (21 miliard Kč). Negativní vliv na výsledek měly směnné kurzy a vyšší náklady na nové výrobky, pozitivně se naopak projevila optimalizace nákladů a zvýšení objemu prodeje. Oznámila to ve středu skupina Volkswagen, jejíž součástí je i mladoboleslavská automobilka.
Tržby české automobilky se v uvedeném období meziročně zvýšily o 5,1 procenta na 9,2 miliardy eur (235 miliard Kč). Odbyt pak od ledna do června vzrostl o 11,6 procenta na 652 735 vozů.
Škoda provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává celosvětově více než 35 000 lidí a působí na více než 100 trzích.
Mateřský koncern Volkswagen v dubnu oznámil, že Škoda se v rámci reorganizace koncernu stane součástí nově vytvořené skupiny zaměřené na masový trh s označením Volume, která bude zahrnovat i značky VW a Seat.
Oproti Škodě Auto se provozní zisk Volkswagenu koncern pololetí zvýšil bez zahrnutí mimořádných položek o desetinu na rekordních 9,8 miliardy eur. Tržby skupiny v prvním pololetí vzrostly o 3,5 procenta na rekordních 119,4 miliardy eur. V celém letošním roce firma počítá s jejích nárůstem až o pět procent.
V samotném druhém čtvrtletí se provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek zvýšil dokonce o 23 procent na 5,58 miliardy eur. Překonal tak očekávání analytiků, kteří jej podle průzkumu agentury Reuters odhadovali na 4,98 miliardy eur.
Automobilka nicméně upozornila, že ve druhém čtvrtletí zaúčtovala mimořádné náklady 1,6 miliardy eur související s řešením emisního skandálu. Po zahrnutí mimořádných nákladů provozní zisk ve čtvrtletí klesl o 13 procent na 3,95 miliardy eur.
„Skupina Volkswagen byla v prvním pololetí úspěšná, růst tržeb a zisků byl velmi solidní,“ uvedl koncernový šéf Herbert Diess. „Nesmíme však usnout na vavřínech, protože před námi v příštích čtvrtletích stojí velké úkoly, zejména s ohledem na přechod na novou testovací proceduru WLTP. Také rostoucí protekcionismus staví globálně propojený automobilový průmysl před velké výzvy,“ dodal.