Zavřeme vám podnik a nezmůžete nic. Hospodští se do žádostí o náhradu škody nepohrnou
ZRUŠENÝ ZÁKAZ
Stát je za své protiprávní zavírání a omezování zodpovědný, přesto se nemusí bát hromadných žalob od poškozených podnikatelů. Myslí si to odborné svazy, které sdružují podnikatele v hotelnictví či gastronomii. Podnikatelé v těchto oborech ale naopak mají v drtivé většině za to, že byli omezeni protiprávně a mají tak nárok na náhradu škody. Odrazuje je ale délka soudního řízení a vysoké náklady s tím spojené.
Nejvyšší správní soud zrušil ve středu opatření prokazovat se očkováním nebo prodělanou nemocí, když chce zákazník vstoupit do restaurace, hospody nebo se ubytovat v hotelu. Soud ponechal vládě týden na opravu opatření tak, aby vyhovovala pandemickému zákonu. Kabinet Petra Fialy však nebude vymýšlet nové opatření a v průběhu příštího týdne omezení skončí.
Soud tak dal jasně najevo, že nová vláda postupovala protiprávně a v tom případě by poškozeným podnikatelům mělo náležet nárok o náhradu škody. K tomu se však podnikatelé hromadě nemají. „Z našich šetření mezi členy Hospodářské komory realizovaných v průběhu pandemie vesměs vyplývá, že drtivá většina podnikatelů nehodlá se státem vést jakýkoli spor o náhradu škod za uzavřené provozovny nebo výrazné omezení podnikání,“ řekl pro Echo24 mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Důvodem je, že finančně vyčerpaní podnikatelé se obávají dlouhých soudních sporů a navíc s nejistým výsledkem. To odrazuje zejména malé podnikatele.
Z průzkumů komory ale naopak vyplývá, že 9 z 10 podnikatelů má za to, že nárok na náhradu škody mají. „Navíc i podle právních analýz Hospodářské komory je stát za vzniklé škody zodpovědný, problematické je samozřejmě i vyčíslování škod způsobených vládními kroky a pak toho, za co vláda nemůže, ale obecně bylo způsobené poklesem poptávky po zboží a službách vlivem pandemie,“ dodal Diro.
Komora je také přesvědčena o tom, že o nároku na náhradu škody moc dobře věděla i minulá Babišova vláda. Někteří ministři tehdejšího kabinetu totiž podnikatele odrazovali od případných sporů. Tehdejší podpůrné programy tak měly obsahovat podmínky čerpání, že podnikatelé nebudou stát žalovat o náhradu škody. Po zásahu samotných svazů však k těmto formulacím nedošlo.
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vítá také předseda Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek, podle kterého se jednoznačně jedná o dobrou zprávu pro poskytovatele služeb i pro zákazníky. „Toto opatření přineslo až dvoutřetinový propad zákazníků a nemalé finanční ztráty, navíc bylo pro část občanů diskriminační,“ řekl pro Echo24 Stárek.
Podle něj je zklamáním, jak nová vláda přistupuje ke kompenzacím. „Stále věříme, že stávající návrh bude ještě přehodnocen a preferujeme spíše konstruktivní jednání než případné soudní spory. Podnikatelé jsou již dva měsíce v naprosté nejistotě a mnozí v dobré víře, že se alespoň částečné adekvátní náhrady ztrát dočkají dotovali své podniky a snažili se udržet i své zaměstnance,“ dodal Stárek.
K hromadným žalobám nebude vyzývat ani místopředseda Asociace malých a středních podniků Luboš Kastner. „Vyzývat za asociaci k tomu nebudeme, ale otevřeně o této možnosti, coby legálního instrumentu pro podnikatele, mluvíme,“ řekl pro Echo24 Kastner.