Audi A6 Allroad: Komfort za všech okolností
Audi A6 Allroad
Budiž řečeno rovnou – Audi A6 Allroad je jedním z nejuniverzálnějších vozidel, jaké si můžete pořídit. Je prostorné, výkonné, komfortní a důstojné. Zároveň je důkazem, že skutečně není potřeba pořizovat zbytečně vysoké SUV.
Už po usednutí do opravdu prostorného interiéru, v němž nechybí množství různých odkládacích míst, vás obejme typická kvalita a komfort značky Audi. To znamená hlavně kvalitní a krásné materiály, ale taktéž prvotřídní kvalita zpracování. Kožená sedadla jsou sice tužší, ale při dlouhé cestě v nich tělo sedí zcela přirozeně, takže nehrozí žádné bolesti zad nebo pocit nepohodlí. Díky téměř třímetrovému rozvoru nabízí velké kombi nejen dostatek místa pro cestující vzadu, ale samozřejmě také ohromný zavazadlový prostor o hodnotě 565 litrů. Netřeba dodávat, že ten bez problémů pojme všechno, co je třeba na rodinnou dovolenou. Zvýšený allroad se prodává pouze jako kombi, takže užitná hodnota je skutečně vysoká.
Ovládání interiéru probíhá pomocí soustavy dotykových displejů s příjemnou haptickou odezvou. Líbí se nám celkem intuitivní koncept ovládání, méně už občasné prodlevy. Ale v zásadě nejde o nic hrozného. Samozřejmostí je velmi kvalitní audiosystém – zcela dostatečný je i základní, pro fajnšmekry je v nabídce pokročilý systém Bang & Olufsen.
Pod přední kapotou se objevuje několik motorů TSI (zážehové přeplňované) a TDI (vznětové přeplňované). Úplným základem je verze 40 TDI s dvoulitrovým turbodieselem (204 k), ovšem nejvhodnější motorizací je vrcholné 55 TDI s třílitrovým šestiválcem. Turbodiesel nabízí mocný výkon 344 koní a 700 Nm točivého momentu, což při hmotnosti lehce přes dvě tuny znamená schopnost pokořit stovku za 5,2 s a rozjet se na maximálních 250 km/h. Motor je jedním slovem skvělý – rychle se zvedá do využitelných otáček, táhne v celém spektru otáček a je krásně odhlučněný. A ve finále úsporný: dlouhodobá spotřeba činila 9 litrů na 100 km, při klidném ježdění se dá pohodlně dostat klidně na 7 litrů. I zde platí, že velký motor je často mnohem lepší než menší, a to nejen z hlediska výkonu, pružného zrychlení nebo sofistikovaného projevu, ale často i spotřebou. Aktuální generace motorů TDI je zkrátka skvělá a byla by jen škoda, kdyby automobilka byla nucena se od nich odklánět směrem k pochybným hybridům.
Allroad přijíždí na 19palcových kolech s pneumatikami s profilem 50. To znamená, že je za všech okolností velmi komfortní a pohodlný. V dynamickém režimu sice trochu ztuhne, ale stále plavně překonává všechny nástrahy domácích silnic. Zmínku zaslouží brilantní práce pětiprvkového zavěšení vpředu i vzadu, ale i čitelné reakce. Allroad je samozřejmě vybaven permanentním pohonem quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Díky němu dosahuje téměř absolutní trakce na jakémkoli povrchu a samozřejmě zvládne i lehčí terén (limitem může být maximálně dlouhý rozvor a světlá výška – přece jen to není typický offroad).
Motor je standardně spojen s osmistupňovou převodovkou tiptronic, které není co vytknout – s velkým šestiválcem si krásně rozumí a řadí bez zaváhání (i při rozjezdech). Celý allroad řidiči výborně padne do ruky a jeho vyšší hmotnost se projeví snad jen při extrémně svižné jízdě na klikatých okreskách. V noci potěší výborně fungujícími světlomety Audi Matrix LED, které rozdělují automatická dálková světla do sedmi segmentů a rychle a efektivně vykrývají protijedoucí vozidla. Na rozdíl od systému pro držení v pruzích (nutné vždy vypínat) jsou podle našeho názoru kvalitní automatická světla právě tím, co skutečně pomáhá bezpečnosti.
Je jasné, že vůz vyšší střední třídy není zrovna levný, navíc Audi má tradičně dlouhý seznam příplatkových prvků. Základní cena s daní je lehce přes 2 miliony Kč, a pokud se udržíte na uzdě a zvolíte víceméně funkční prvky, za nějakých 2,5 milionu Kč vám bude allroad říkat pane. A vy budete mít vyřešenou rodinnou mobilitu jedním z nejlepších způsobů.
Plusy: Motor, podvozek, schopnosti, interiér.
Minusy: Nutnost vypínat rušivé asistenty, dovírání dveří.