Zeman dostal anonymně 72 procent darů, Drahoš 47 procent, tvrdí analýza
transparentnost kampaně
Kdo finančně podporuje prezidentské kandidáty není podle analýzy organizace Good Governance zcela zřejmé. Velké nejasnosti panují u současného prezidenta Miloše Zemana. Tomu přišlo 72 procent peněžitých darů na kampaň v druhém kole voleb z anonymních zdrojů. U Jiřího Drahoše je anonymních 46,5 procenta peněžitých darů.
Analýza uvádí, že od 14. do 24. ledna poskytlo dar oběma kandidátům 51 právnických osob. „V případě Miloše Zemana bylo 72 % finančního objemu poskytnuto ze zdrojů, které jsou zcela anonymní. Jde o dary od Strany práv občanů a zapsaného spolku Přátelé Miloše Zemana. V obou případech není vyjasněný původ finančních prostředků, který tito dárci nepeněžního plnění poskytnuli.“ uvádí analýza.
Před několika dny odešel senátor Jan Veleba ze studia DVTV, poté co nedokázal odpovědět na otázku, odkud pocházejí peníze, které na kampaň vynaložil spolek Přátelé Miloše Zemana, jehož je sám členem.
„Jiří Drahoš obdržel 51 % finančních darů a nepeněžního plnění od 38 společností s transparentní vlastnickou strukturou. 46,5 % finančního objemu poskytnuly čtyři společnosti s anonymní ovládající osobou a zbytek byl od společností s nejasnou nebo zahraniční vlastnickou strukturou,“ uvádí analýza.
Čtyři kategorie vlastnických struktur dárců:
Jistý – jde o společnost, která má transparentní a plně dohledatelnou vlastnickou strukturu.
Nejistý – informace z veřejně dostupných zdrojů (rejstřík justice.cz) neposkytovala dostatečné ujištění o skutečné ovládající fyzické osobě.
Zahraniční
Anonymní – informace z veřejně dostupných zdrojů (rejstřík justice.cz) neposkytují žádné konkrétní informace o skutečné ovládající osobě.
Analýza je poměrně přísná. Do kategorie „nejisté“ řadí i firmu Euro – Agency, která je zadavatelem billboardů, které očerňují Drahoše a spojují ho s podporou migrace.
„Pokud vlastníky dohledáte třeba v účetní uzávěrce, nebo v nějaké jiném dokumentu, který není ověřený auditorem nebo notářem, tak to už je informace k určitému datu a mohlo se to kdykoli změnit. To ověření, které je veřejně dostupné, není stoprocentní,“ vysvětlil iDNES.cz autor analýzy Lukáš Wagenknecht, proč nepovažuje Euro – Agency za zcela transparentního dárce.
Bývalý náměstek ministra financí Wagenknecht ve výsledku uvádí, že Zeman nedostal praktický žádný transparentní dar. „Závěrem lze shrnout, že v případě Miloše Zemana nebylo možné vyhodnotit žádný z darů jako transparentní, u Jiřího Drahoše poskytlo dar 79 % společností s určitou ovládající osobou,“ uvedl.
Prezidentští kandidáti musí odevzdat podrobnou zprávu o financování kampaně. Mají na to však čas až do tří měsíců od voleb.