Praha si musí vybrat: nová trasa metra, nebo vnitřní okruh
Pražská doprava
Hlavní město se bude muset rozhodnout. Do 12 let by mělo zaplatit čtvrtou trasu metra D, nebo peníze vložit do městského silničního okruhu mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholy. Oba projekty si město nemůže dovolit, na metro D navíc nakonec nelze čerpat evropské dotace. Deníku E15 to uvedl ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) Ondřej Boháč na základě vypracované analýzy.
Dostavba městského nebo také vnitřního okruhu navazujícího na tunelový komplex Blanka vyžaduje investici kolem 50 miliard korun. První úsek trasy metra D z Pankráce do Písnice přitom bude stát přibližně 43 miliard. Dalších 30 miliard bude muset Praha do roku 2030 zaplatit za opravy silnic a mostů, uvedl Boháč.
V rozpočtu Prahy na další roky je nyní 83 miliard korun, na uvedené projekty potřebuje přes 120. Stát platí plánovanou výstavbu vnějšího okruhu Prahy nebo rychlodráhu na Letiště Václava Havla. Dopravní stavby uvnitř Prahy by ale mělo zaplatit hlavní město. „Metro D a dostavbu vnitřního okruhu si Praha nebude moci dovolit. Řešením by bylo, aby hlavní město přemluvilo stát k účasti na těchto projektech,“ řekl E15 Boháč.
Praha měla navíc šanci získat na nové metro D pět miliard z fondů Evropské unie, nakonec ale půjdou na tramvaje a vozovny. „S penězi se počítalo, ale projekt nebyl na čerpání včas nachystán,“ řekl deníku mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.
Geologický průzkum pro novou trasu D pražského metra by měl začít letos v létě.
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.