Zeman má od Škodovky nový Superb, v pořadí už osmý vůz. Dostal i obří dort
Zemanův nový vůz
Prezident Miloš Zeman obnovil vozový park. Od zástupců Škody Auto v sobotu převzal modernizovaný model Superb třetí generace v nejsilnější benzinové verzi. Jde již o osmou Škodu Superb, kterou Zeman během svého působení v prezidentském úřadě využívá. Vedle toho v sobotu prezident dostal k dispozici i nové SUV Kodiaq.
„Zastávám dlouhodobě názor, že český prezident má jezdit v českém autě a to je auto, které je vyráběné na českém území českými dělníky a českými techniky,“ uvedl při předání auta před zámkem v Lánech. Vůz mu předal člen představenstva automobilky Bohdan Wojnar a vedoucí českého zastoupení firmy Luboš Vlček.
Pan prezident na zámku v Lánech převzal od zástupců společnosti Škoda Auto a.s. nový vůz Škoda Superb v modernizované verzi 2019. pic.twitter.com/f0uGE5dy80
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) September 28, 2019
Prezidentův mluvčí, Jiří Ovčáček, se navíc na Twitteru pochlubil narozeninovým dortem, který Zeman ke svým 75. narozeninám dostal. Třípatrový dort je ozdoben nejen číslem značící jeho nynější věk, ale také českým lvem a známou siluetou Pražského hradu.
Krásné narozeniny, pane prezidente! pic.twitter.com/Rg3KVd9vel
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) September 28, 2019
Zeman dosud jezdil superbem třetí generace, který mu automobilka každoročně obměňovala. Před tím mezi lety 2013 a 2015 vystřídal tři vozy druhé generace. Od roku 2017 využívá pro méně formální cesty SUV Kodiaq. „Škoda Auto poskytla vozy Policii ČR, respektive útvaru pro ochranu prezidenta, na základě smlouvy o nájmu vozidla. Zpravidla jsou předány institucím prvního stupně státní správy do užívání na dobu jednoho roku. Jde o roční pronájem vozů,“ řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Cena auta se pohybuje kolem 1,3 milionu Kč.
Černé vozy Superb a Kodiaq jsou oba ve vrcholné výbavové verzi Laurin & Klement. Pohání je benzinový přeplňovaný motor 2,0 TSI, který má v Superbu výkon 272 koní a v Kodiaqu 200 koní. Motor doplňuje automatická převodovka a pohon všech kol. Superb má černý interiér a jde o zcela sériové provedení vozu, které se od běžně prodávaného liší pouze držáky prezidentské standarty na obou předních blatnících. Na přání ochranné služby byl dovybaven skrytým výstražným zařízením s majákem, kamerovým systémem a vysílačkou.
Posádka může využívat například vysokorychlostní internetové připojení během jízdy, o odpružení se stará systém adaptivní regulace podvozku (DCC), který dokáže přizpůsobit reakci plynu, brzd a tlumičů podle zvoleného jízdního režimu. V modernizovaném Superbu byly vůbec poprvé v rámci značky použity full LED matrixové světlomety. Součástí standardní výbavy jsou kožené potahy sedadel s ventilací nebo virtuální kokpit namísto tradiční kapličky přístrojů na palubní desce. Dále pak tři multimediální systémy s displejem o úhlopříčce 9,2 palce, dva z nich nabízí mimo jiné funkci navigace, kterou lze ovládat také gesty nebo hlasově.
Škoda loni prodala 138.100 vozů své vlajkové řady Superb, která se vyrábí ve východočeských Kvasinách. Letos představila modernizovanou podobu třetí generace a také vůz na hybridní pohon. Jde o první hybrid značky.
Modely značky Škoda jsou s tuzemským prezidentským úřadem historicky úzce spjaty. Již v roce 1926 využíval první prezident Československé republiky Tomáš Garrigue Masaryk legendární vůz Škoda Hispano-Suiza s šestiválcem o výkonu 100 koňských sil.