Vozy SUV ve všech velikostech přitahují zájem zákazníků. Jejich prodej roste

SPECIÁL AUTO SUV

Vozy SUV ve všech velikostech přitahují zájem zákazníků. Jejich prodej roste 4
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Blížící se konec roku, který podle většiny ekonomických ukazatelů dopadl pro Čechy velmi dobře, spolu s nadcházející zimou vytváří více než vhodné podmínky pro nákup nového auta z kategorie SUV a s pohonem všech kol. Naše automobilová příloha tentokrát detailně mapuje právě tento segment, který nejen u nás, ale i globálně vykazuje dlouhodobý růst. Zvýšené a opticky robustní vozy segmentu SUV přitahují stále více zákazníků, a to téměř ve všech velikostních třídách – od malých vozů až po více než pětimetrová „hebeda“. Veškeré studie potvrzují, že se jedná o segment, který jako jediný na světě dlouhodobě roste víceméně bez ohledu na konkrétní teritorium. To, že čeští zákazníci nejsou výjimkou, potvrzují i tuzemské statistiky. V roce 2007, tedy před deseti lety, se v segmentu tzv. terénních vozů nabízelo zhruba 50 modelů a za celý rok si je pořídilo jen něco málo přes 4700 zákazníků. V roce 2016 byla nabídka zhruba 80 modelů, ale akcelerace prodejů více než desetinásobná – přes 52 tisíc vozů. Letošek bude, zdá se, ještě lepší.

Každý výrobce, který chce přežít, nemůže segment SUV ignorovat. A tak do něj vstupují i značky, u nichž by to jeden nečekal. Z vozů typu SUV se stala módní vlna, a byť jen zlomek majitelů s nimi zabrousí do náročnějšího terénu, zvolili jsme pro auta prezentovaná v naší příloze jednoduchý klíč – vstupenku na naše stránky má pouze ten model, který se alespoň v jedné variantě nabízí i s pohonem všech kol. 

SUV jsou pro mě osobně také krásnou ukázkou aktuální rozpolcenosti automobilového trhu. Na jedné straně máme tlaky ekologů, politiků a dalších institucí na snižování emisí, elektromobilitu, množí se zákazy vjezdu do měst a SUV jsou, viděno optikou těchto skupin, názornou ukázkou arogantního, nehospodárného a zbytečně velikého auta. Jenže na straně druhé tu máme trh a zákazníka, který rok od roku dává svými preferencemi segmentu SUV jasně najevo, že jsou mu názory první skupiny dost ukradené, a to nemluvíme jen o České republice. Je zvláštní, jak v době, kdy dramaticky rezonují různé emisní kauzy a i samotní výrobci se bijí v prsa počtem přicházejících elektromobilů, sjíždí z jejich výrobních linek stále více modelů SUV, které skutečně objektivně vzato nejsou svými základními parametry předurčeny k extrémně úsporné jízdě – mají větší valivý odpor i odpor vzduchu, jsou těžké, potřebují silnější motory… ale lidé je chtějí. Myslím, že nás zase čekají zajímavé roky, protože dnešní studie budoucích elektromobilů s karoserií SUV moc nepočítají, a osobně si opravdu nejsem jistý, že zákazníci tvořící trh v horizontu několika málo let tak zásadně změní své preference – už nebudou chtít SUV a místo spalovacího motoru jim bude stačit elektromotor. Uvidíme.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: SUV do města pro ženy: Mazda CX-3, Renault Kadjar nebo Fiat 500X

Seat Ateca: První španělské SUV umí zaujmout

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08