Češi víc utrácejí v obchodech, nakupují hlavně módu. Tržby stouply o 6,2 %
RŮST TRŽEB
Tržby v maloobchodě v dubnu meziročně stouply o 6,2 procenta, o měsíc dříve rostly podle revidovaných údajů o 5,7 procenta. K nárůstu tržeb pomohly zejména vyšší prodeje oděvů a obuvi, proti loňskému dubnu si však polepšily prodejny všech druhů zboží. Vyplývá to z údajů, které dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly maloobchodní tržby o 0,1 procenta vyšší.
„Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně zvýšily ve všech sortimentních skupinách prodejen. Výrazněji rostly tržby v prodejnách s nepotravinářským zbožím, které byly loni zavřené v důsledku pandemie koronaviru,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Doplnila, že nejvíce narostly tržby prodejnám s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, nicméně úrovně roku 2019 nedosáhly.
Prodejny s oděvy a obuví meziročně utržily o 121,3 procenta více a prodejny sportovního vybavení o 17 procenta více. Zhruba o 15 procent se zvýšily tržby obchodníků s domácími potřebami, s počítači a kosmetickými a toaletními výrobky, zdravotnické prodejny měly tržby proti loňskému dubnu o osm procenta vyšší. Vyšší tržby vykázaly i specializované potraviny, o devět procent.
Vedle toho e-shopy si v tržbách meziročně opět pohoršily, tentokrát o 14,2 procenta. Důvodem byla vysoká srovnávací základna z loňského roku, kdy protiepidemická opatření omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu. „Při srovnání se situací před pandemií, s rokem 2019, se však internetovým obchodům tržby výrazně zvýšily,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 6,3 procenta a meziměsíčně o 0,3 procenta. Lidé méně utratili jak za koupi aut včetně náhradních dílů, tak i za opravy.