Na Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Dvakrát přetnou magistrálu

plány v Pražské dopravě

Na Václavské náměstí se vrátí tramvaje. Dvakrát přetnou magistráluUVNITŘ FOTOGALERIE 9
Domov
Karolína Vaverková
Sdílet:

Na konci října se na pražské Vinohradské třídě mezi budovou Národního muzea a bývalou budou Federálního shromáždění objevil sedmdesátimetrový úsek tramvajových kolejí. Položil je tam dopravní podnik kvůli celkové přestavbě prostoru. Chtěl tak předejít tomu, aby tam musely v budoucnu opět najet stroje. S navrácením tramvají na Václavské náměstí a tedy využitím zatím nikam vedoucích kolejí totiž počítá nová pražská rada.

O návratu tramvajových linek na horní část pražského Václavského náměstí se mluví prakticky ode dne, kdy byly v roce 1980 zrušeny. Diskutovalo to na jaře i končící pražské zastupitelstvo a nyní se k plánu hlásí i nová pražská rada.

„Zahájíme stavbu tramvajové tratě na Václavském náměstí a připravíme projednání tratě Vinohradská–Bolzanova, umožňující přestup na Hlavním nádraží,“ píše se v programovém prohlášení nové koalice Pirátů, Spojených sil pro Prahu a Prahy Sobě.

Koleje dvakrát přetnou magistrálu

Stavba tramvajové tratě na Václavském náměstí předpokládá, že povede přes magistrálu, už nyní vytíženou dopravní tepnu Prahy. Kandidát na náměstka pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) na dotaz deníku Echo24 vyloučil, že by kvůli pokládání tramvajových kolejí na magistrálu byla v jednom ze směrů zastavena doprava, omezena ale bude. „Postupuje se po fázích a magistrála se nebude uzavírat. Průjezd v obou směrech, byť zúžený, zůstane zachován. Další detaily budu známy po dokončení projektu,“ uvedl Adam Scheinherr.

Variant, jak vést tramvajové linky přes Václavské náměstí, je už od jara ve hře víc. Podle první by tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy směrem ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu k rohu Bolzanovy a U Bulhara, kde by se napojila na současnou trať.

Tři varianty vedení trati (zelená, červená, fialová) z jara 2018
Tři varianty vedení trati (zelená, červená, fialová) z jara 2018 Foto:

Foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR)

 

Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově. Nová pražská rada se kloní k variantě tratě Vinohradská–Bolzanova, umožňující přestup na Hlavním nádraží.

Koně táhly tramvaje po Václaváku už roku 1884

První tramvaje tažené koňmi se na Václavském náměstí objevily v roce 1884. Definitivně zmizely z horní části z Václavského náměstí po necelých sto letech v roce 1980. Od té doby jezdí pouze napříč spodní částí z ulice Jindřišské do Vodičkovy. Zrušení spojů kritizovali mnozí odborníci na dopravu, od 90. let minulého století se uvažuje o jejich obnovení.

V dopravě nová koalice dále slibuje zahájit výstavbou Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a 5 a investovat do oprav mostů i silnic. „Uvědomujeme si desítky let zanedbanou infrastrukturu, a to nejsou jen mosty. To manko je okolo 20 až 30 miliard korun,“ řekl příští náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Pracovat chce koalice na dostavbě silničních okruhů a metra D.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Dále čtěte: Sliby nové pražské koalice: Budeme stavět silnice,metro a opravovat byty

ODS vyzvala Čižinského a Pospíšila, aby usedli v pražské radě

Nový Dvorecký most či zrekonstruovaný „Libeňák,“ pražská koalice představuje vize

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články