Tvrdší pokuty za rychlost či telefonování. Řidiče čeká výrazná změna
Změny bodového systému
Téměř třináct let starý bodový systém zřejmě projde změnou. Chystá se na to ministerstvo dopravy, které chce celé bodování zjednodušit. Řidiči tak můžou počítat s vyššími pokutami za vjezd na železniční přejezd přes jasný zákaz či tvrdší postihy za překročenou rychlost. V návrhu se také kalkuluje s tím, že se zavedou řidičské průkazy na zkoušku pro začínající řidiče. Resort dopravy hodlá poslat novinku do připomínkového řízení do konce ledna.
Změnu v bodovém systému chystal ministr Dan Ťok (ANO) už od roku 2015. Tehdy experti poukazovali na to, že stále neklesá počet tragických nehod pod vlivem alkoholu či drog. Podobně na tom byla statistika u havárií způsobené nepozorností řidičů. „Cílem ministerstva dopravy je bodový systém radikálně zjednodušit a nastavit tak, aby bylo jasně dané, kdo co dostane za jaký přestupek. Místo nynějších pěti kategorií bodů, budou jen dvě kategorie – šest a čtyři body,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Ministr Ťok chce podle závažnosti prohřešku trestat řidiče ve stylu „dvakrát a dost“ či „třikrát a dost“. Alkohol za volantem tak bude trestán místo nynějších 2500 až 20 000 korun pokutou od 7000 do 25 000 korun ve správním řízení. Úpravou bodového systému pak řidič nepřijde o 7 bodů, ale pouze o 6.
Tvrdší trest čeká také řidiče, kteří překročí rychlost o 50 kilometrů za hodinu či o 40 v obci. Nově by mohli policisté uložit blokovou pokutu ve výši 5 tisíc korun a ve správním řízení by se částka mohla vyšplhat až k 25 tisícům korun. Za prohřešek by pak řidič přišel o šest bodů.
Přísnější pokutu by nově mohli dostat řidiči, kteří za volantem používají mobil. Výše blokové pokuty by se více než zdvojnásobila až na dva a půl tisíce korun. Jednalo by se tak o stejně vysokou částku, jaká v současné době může padnout ve správním řízení.
„Nově chceme navrhnout až 10 tisíc korun ve správním řízení. Telefonování a psaní zpráv za volantem je nebezpečné, jde o jednu z nejčastějších příčin nehod. Loni kvůli nepozornosti za volantem přišlo o život 65 lidí a stalo se téměř 10 tisíc nehod zapříčiněných nepozorností. Policie v loňském roce pokutovala 50 tisíc telefonujících řidičů,“ řekla mluvčí resortu dopravy Lenka Rezková.
Kromě tvrdších trestů však novela přináší řidičům i nižší pokuty. Méně závažné prohřešky jako špatné parkování, zapomenuté doklady či nerozsvícená světla by se mohly pokutovat nejvyšší možnou částkou 1 500 korun. V současné době je pokuta o pět set korun vyšší.
Změna se chystá od roku 2015
Ministr dopravy novinku v bodovém systému chystal už před čtyřmi lety. V roce 2017 pak došla do připomínkového řízení. Celý záměr však po čtrnácti měsících práce Dan Ťok odložil. „Nechci tady šikanovat běžné řidiče, kteří občas udělají nějaký přestupek, to se stane pravděpodobně někdy každému. Já tady chci trestat piráty silnic. Bohužel většina lidí se vystrašila tím, že chci trestat všechny,“ řekl Dan Ťok.
Novelu bodového systému pak chtěl předat novému nastupujícímu ministru dopravy. Tím se však po říjnových sněmovních volbách v roce 2017 stal on. Podobně hovořil i na konci Babišovy první vlády, kdy počítal s tím, že v další vládě již nebude. „Bude-li ho chtít kdokoli pustit dál a bude mít tu odvahu, tak ať to udělá, já bych to velmi doporučoval,“ řekl v květnu minulého roku Dan Ťok.