České děti pohltila nová sociální síť. Hlavní hvězda má přes půl milionu fanoušků

Velká věc sociálních sítí

České děti pohltila nová sociální síť. Hlavní hvězda má přes půl milionu fanouškůNOVÉ
TikTok Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

8
Tech
Sdílet:

Tradiční tuzemská média se jí v podstatě nevěnovala a možná o to větší překvapení pohled na její statistiky vzbuzuje. Sociální síť TikTok se už spoléhá čistě jen na displeje smartphonů, jinde se k ní člověk v zásadě nedostane. Celé je to založené na patnáctivteřinových, povětšinou hudebních či tanečních klipech a ty, jak se ukazuje, jen některým českým náctiletým zajišťují na internetu více než trojnásobek sledujících než premiérovi Andreji Babišovi.

Obliba krátkých videí mezi teenagery roste závratným tempem, mnozí by Facebook označili za překonaný. Dominantní postavení si u nich už chvíli buduje Instagram, který se více soustředí na konzumaci vyloženě audiovizuálního obsahu, tedy fotografií a klipů. A s tím, jak tento trend sílí, posiluje i TikTok.

Služba přímo navazuje na vcelku oblíbenou platformu Musical.ly, postavenou právě na sdílení krátkých a úderných hudebních videí. Po akvizici v režii čínské společnosti ByteDance, která už doma provozovala velice podobnou aplikaci Douyin, došlo ke konci 2017 ke spojení značek a názvů - a právě tehdy začal TikTok zásadním tempem nabírat na známosti.

Párvteřinové tance bez balastu, na to se teď letí

Intuitivnost, algoritmy, chytlavá muzika. Na tom služba staví. K obsluze aplikace na iOS nebo Androidu stačí pár tahů prstem nebo tu a tam poklepat. Více než kde jinde se zde uplatňuje předvýběr obsahu, a to na základě sledovaných osobností, odebíraných trendů nebo toho, čemu dal člověk v minulosti lajk.

TikTok odbourává všechen balast v podobě facebookových stránek či skupin, messengeru nebo událostí, namísto toho se soustředí na samotné příspěvky a jejich tvůrce. Zprávy, diskuse a ankety střídá hudba a tanec. I proto tu nemá přílišnou relevanci stáří jednotlivých příspěvků, algoritmy uživateli zobrazí i tvorbu měsíce starou.

Konzervativnější uživatele nicméně může její podoba docela dobře šokovat. Stojí za ní totiž v drtivé většině případů lidé mladší 20 let. Jestliže tuzemský internet nedávno zaujal youtuber Tary hláškou, že jeho mladší fanoušek zřejmě nemá moc peněz, zde jsou stálicí takzvané lip sync klipy. Tedy vlastní „přezpívání“ něčí skladby, od aktuálního popového hitu přes Bena E. Kinga po Chinaski. Mimo písní se nemalé popularitě těší kupříkladu i hlášky z filmů. U každé takové zvukové stopy lze potom pohodlně vyhledat, jak s ní naložili ostatní.

Čtěte také: Klaus ml.: politik pro časy Facebooku

Hashtag trend

Aplikace člověka pobízí, aby se s ostatními zapojil do aktuálních trendů a výzev. S nimi je vždy svázána většina příspěvků, která se uživatelům zobrazí. Poznají se lehce – stejně jako na Instagramu je doprovází hashtag. #lovemedance je taneček vynalezený na „song“ Love Me Justina Biebera, v #myoutfit lidé ukazují kousky ze svého šatníku. #satisfyingmoment zase ukazuje něco pro oko líbivého, ve #foodsurgery se po chirurgicku pitvají potraviny a #humansquishy nechává uživatele si groteskním způsobem mačkat tvář.

Poplatný pravidlům moderní doby, TikTok rovněž obsahuje řadu nástrojů, jak si to celé ještě oživit. Lidé si spolu mohou na dálku zazpívat duet, reagovat na příspěvek někoho jiného svým vlastním. Mohou živě streamovat, při tvorbě záběry libovolně zrychlovat, zpomalovat anebo je ozvláštňovat speciálními efekty.

Teenageři před politiky

Soudě podle fungování služby je jasné, jaká věková skupina je na ní nejaktivnější. Konkrétní demografické údaje k dispozici nejsou, nicméně přehled nejpopulárnějších osobností TikToku hovoří jasně. Vůbec nejvíce sledovaných, takřka 33 milionů, mají v březnu 2019 šestnáctiletá dvojčata z Německa Lisa a Lena Mantlerovy. Číslo dvě, taktéž šestnáctiletá americká zpěvačka Loren Grayová s přibližně 30 miliony odběratelů. Třetí je pak osmnáctiletá BabyAriel, skoro 30 milionů.

A české prostředí? Jeho jedničkou je Ondy Mikula s téměř 550 tisíci sledujících. Za ním následuje dvacetiletý Adam Kajumi, jehož sleduje přes 490 tisíc fanoušků. Pro srovnání, facebookové stránce premiéra Andreje Babiše, na sociálních sítích zřejmě nejslavnějšího českého politika, dalo lajk jen přibližně 160 tisíc lidí. I ostatní tiktokeři jej překonávají několikanásobně. Třetí je šestnáctiletá minaisbest s asi 450 tisíci odběratelů, čtvrtá s 380 tisíci příznivců terysa18, čtrnáct let. Snad jediný, kdo má nad českými teenagery navrch, je moderátor Leoš Mareš, kterého na Instagramu sleduje asi 730 tisíc lidí.

Je třeba říci, že i když náctiletí tvoří podstatnou část uživatelské základny, na TikToku natáčejí i dospělí. Ať už s mladšími členy rodiny, nebo si s aplikací hrají sami. Našly se tu i všemožné specializované profesní skupiny, jmenovitě hasiči či záchranáři, pod hashtagy #cop nebo #coplife se zase skrývají policisté.

Nový velký hráč

Dosah tohoto fenoménu je tedy veliký. Společnost sice oficiální data už několik měsíců nezveřejnila, v červenci 2018 ale počítala na více než půl miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Facebook za stejné období využijí 2,3 miliardy lidí, Instagram, taktéž vlastněný firmou Marka Zuckerberga, více než miliarda. Twitter však podle serveru Statista, který dlouhodobě sleduje podobná čísla, měsíčně navštíví jen přes 320 milionů uživatelů, byť v minulém roce se jejich počty pohybovaly okolo 350 milionů.

To popularita TikToku od posledních oficiálních čísel téměř jistě vzrostla. Podle analýz společnosti Sensor Tower si jeho aplikaci jen v prosinci 2018 stáhlo 75 milionů nových uživatelů, v listopadu i v říjnu mělo jít o necelých 70 milionů a v září přes 60 milionů.

Podobně působivé jsou statistiky z mobilních obchodů. Za prosinec 2018 byl TikTok nejstahovanější aplikací na App Storu a čtvrtou nejstahovanější na Google Play. Stejné to bylo souhrnně za rok 2018, čímž údajně předčil jak Instagram, tak Snapchat nebo YouTube. V únoru 2019 se pak TikTok na Google Play stal druhou nejoblíbenější aplikaci vůbec.

Podobně stavěných projektů se v průběhu let objevilo několik. Zatímco oblíbenost aplikací typu Vine a zejména Snapchat postupně upadala, Instagram rostl. TikTok jej podle všeho dohání mílovými kroky. A zřejmě na všechny čeká zástup článků o potenciálu i nebezpečnosti sítě samotné, stejně jako rozebírání těch, kteří na ní mají hlavní slovo.

Čtěte také: Po největším výpadku v historii. Facebook je už zcela online – využívají ho asi 2,3 miliardy lidí

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články