Tisíce aut parkují v centru Prahy nelegálně. Auta s kamerami nic neřeší, říká místostarosta
modré zóny nefungují
Praha 1 má problém. Systém kontroly modrých zón nefunguje, jak by měl. Data TSK za prvních devět měsíců letošního roku ukazují, že až 40 procent aut parkuje v centru metropole neoprávněně. Podle místostarosty Prahy 1 Richarda Bureše (ODS) to měsíčně může být klidně 150 tisíc aut. Radnice přitom očekávala, že po přechodu na automatickou kontrolu bude dodržování zón daleko vyšší. Od ledna do září Praha 1 na pokutách vybrala přes devět milionů korun.
Podle místostarosty Prahy 1 Richarda Bureše auta s kamerami situaci vůbec nezlepšila. „Jako Praha 1 jsme si nechali udělat rozsáhlý průzkum a studii oprávněnosti parkování ještě za platnosti původního systému, tedy do září 2017. Porovnáním dat se ukazuje, že míra nedodržování pravidel je naprosto stejná před i po zavedení nového systému. V některých lokalitách došlo k mírnému zlepšení, jinde naopak ke zhoršení situace,“ uvedl Bureš pro Echo24. "Samotný systém není špatný, ale chybí jeho správné nastavení a využití všech jeho možností,“ dodal.
Bureš uvedl, že reálná situace je možná ještě horší, než říkají data TSK. „Jako Praha 1 provádíme i vlastní kontrolu pomocí mobilní aplikace v místech, kde statistika ukazuje zvýšenou míru nedodržování pravidel. Kontrolu provádíme v různých časech na různých místech a mnohdy se dostáváme ještě k horším výsledkům, než jaké vycházejí ze statistiky TSK.“
Cena za rezidenční stání pro fyzickou osobu, která má ve vymezené oblasti trvalé bydliště, činí na jeden rok 1 200 korun. Pokuta za špatné parkování se může pohybovat v rozmezí 200 až 2000 korun. Vozy s kamerami nahlásily na Praze 1 za devět měsíců přibližně 30 tisíc neoprávněně parkujících aut. Celkem vybrala Praha 1 od ledna do září přes devět milionů korun. Místostarosta Bureš však upozornil, že podle čísel, kolik aut nelegálně na Praze 1 parkuje, by město mělo evidovat přibližně 150 tisíc případů za jeden měsíc. Ukazuje to, že systém zjevně nefunguje.
Nastupující starosta Prahy 1 Pavel Čižinský pro Echo24 uvedl, že bude situaci řešit: „ Vím, že s dodržováním parkování jsou velké problémy, zda až tak zásadní, to budeme muset ještě zjistit. Každopádně i kdyby byl rozsah porušování nižší, je potřeba to řešit.“
Situaci bude muset řešit také TSK a nové vedení města
„Problému jsme si vědomi a na základě získaných dat a zkušeností spolupracujeme jednak na analýze lokalit, pro které je nízká respektovanost dlouhodobě charakteristická, jednak na přípravě podkladů pro případné upřesnění role Městské policie v systému zón placeného stání,“ komentovala pro Echo24 informaci zveřejněnou Českou televizí Barbora Lišková za TSK.
Městem projíždějí auta s kamerami, které oprávněné parkování kontrolují, což zajišťuje firma Eltodo. Město původně očekávalo, že v důsledku zautomatizované kontroly bude respektovanost zón vyšší. Minimálně na Praze 1 to však nefunguje. „Automatizovaná kontrola platnosti parkovacích oprávnění pro vozidla v ZPS je pouhým technickým prostředkem, poskytujícím podklady pro represivní a správní orgány – sama o sobě nemůže respektovanost přímo ovlivnit,“ upozornila Lišková.
Současný magistrát čeká s případným řešením situace, až zasedne nové vedení města. „Za hlavní město předpokládám, že se s výsledky dat seznámí vedení Prahy po nástupu do funkce a učiní některá opatření. Ustavující zastupitelstvo je naplánováno na 15. listopadu, až poté bude možné učinit některé dílčí kroky,“ řekl serveru Echo24 tiskový mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník.
V rámci nastupující koalice bude mít dopravu na starosti Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě, který plánuje po nástupu do funkce problém řešit. „Chceme, aby každý Pražan mohl v místě, kde bydlí, zaparkovat. Proto je nutné systém parkování v Praze sjednotit a koordinovat. Budeme o tom hovořit s jednotlivými městskými částmi a výsledek představíme v okamžiku dohody. Problém si uvědomujeme a všichni zastupitelé Praha Sobě mimo jiné odmítli parkovací karty zdarma, aby papalášskými výhodami nezabírali místa Pražanům,“ řekl pro Echo24 Adam Scheinherr.
Problém je především s nedostatkem parkovacích míst v centru města, která využívají například i turisté. V Praze přitom stráví řidiči parkováním okolo 15 minut, v centru téměř dvojnásobek. Ročně to vychází na 180 hodin, tedy více, než jeden pracovní měsíc. Ukázala to dřívější studie ČVUT.