Mazda 3: Příjemný japonský sedan
Mazda 3
Mazda 3 je na trhu již od roku 2003, přičemž současná třetí generace přišla před 3 roky. Nyní prošla omlazovací kúrou, která změnila mnohé. Vyzkoušel jsem verzi s dvoulitrovým motorem. Na první pohled lze největší změny rozeznat na přední části vozu, kde je patrná pozměněná maska chladiče s chromovým rámečkem, navazujícím přímo na ostře řezané světlomety.
Znak automobilky byl trochu posunut a odlišný je i nárazník. Ten byl upraven i vzadu. Za zmínku stojí plnohodnotné LED přední světlomety, jež jsou k dispozici již od prostřední výbavy Attraction.
Dvakrát benzín, dvakrát nafta
Vnější design se mi líbí, ale raději nasedám do interiéru, kde ruce nacházejí dobře padnoucí volant. Všímám si ještě nových dekorů či head-up displeje s dvouúrovňovým dělením informací. Multimediální systém s volně umístěným displejem byl jen lehce modernizován. Na jeho ovládání a systém dělení jednotlivých částí si musím chvilku zvykat, ale není to nic hrozného. Jako průměrná hodnotím sedadla bez výraznějšího bočního vedení i prostor pro cestující vzadu. Zavazadlový prostor nabízí 419 litrů a výhodou je možnost sklápění opěradel zadních sedadel. Je dostatečný pro běžné nákupy či převoz různých věcí, ale jinak je limitem velikost vstupního otvoru.
Mazda 3 sedan je u nás nabízena se dvěma benzinovými a dvěma naftovými motory. Základ tvoří benzinový čtyřválec 1,5 litru o výkonu 100 koní, ale já vyzkoušel silnější verzi – dvoulitr s výkonem 120 koní. To sice není moc vysoké číslo, ale rovnou prozradím, že pro sedan je zcela vhodný a dostatečný. Má točivý moment 210 Nm při 4000/min a vyniká lineárním zátahem, který začíná už v nízkých otáčkách a pokračuje k těm vysokým. Příjemný je nejen jeho charakter, ale i zvukový doprovod. Dvoulitr může evokovat vysokou spotřebu, ale u motorů z rodiny Skyactiv to naštěstí neplatí. I když budete čtyřválec sem tam vytáčet, nedostanete se nad 7 l/100 km, což považuji za velmi dobré. Sedan s nízkou hmotností 1205 kg zrychlí na 100 km/h za 8,9 s a rozjede se až na 195 km/h, což jsou také slušné (a zcela dostatečné) hodnoty.
Lehkost a obratnost
Mazdy patří mezi mé dlouhodobě oblíbené vozy i díky jejich přesnému řazení. Se šestistupňovou převodovkou (na přání je k dispozici i automat) s přesnými dráhami je radost měnit rychlostní stupně, a automatu bych v tomto případě vůbec neuvažoval. Pochvalu zaslouží i řízení. V zatáčkách je cítit lehkost tuhé karoserie i snadné a rychlé reakce na prudké změny směru. Ačkoliv podvozek je naladěn spíš komfortně, což je fajn, protože nikde nemlátí a v pohodě zvládá i rozbitou silnici, jízdní vlastnosti jsou nadprůměrné, sklon k nedotáčivosti je úspěšně potlačen a vůz se ochotně vrhá do zatáček. Pomáhá i systém G-Vectoring, popsaný v samostatném boxíku. V jakýchkoliv jízdních situacích je z auta cítit lehkost a obratnost, podpořená i dobrým výhledem do všech stran. Auto je vhodné do města, ale samozřejmě obstojí i na dálnici, kde je ovšem patrná vyšší citlivost na boční vítr.
Hlavní novinkou v oblasti mechaniky je systém G-Vectoring. Jde se sice o asistenční systém, ale funguje jinak než ostatní. Zatímco většina systémů snažících se stabilizovat vůz v zatáčkách pracuje s přibrzďováním kol, Mazda ovlivňuje dynamiku ubíráním a přidáváním plynu. Tím neobchází řízení a ruce řidiče, ale naopak jim předává hlavní roli. Systém se aktivuje i při malém natočení volantu a jeho aktivace trvá 50 milisekund. Funguje to jednoduše a efektivně. Pokud vůz směřuje do oblouku, výkon motoru mírně klesne, čímž dojde k většímu zatížení předních kol a vůz snadněji zatáčí. Jakmile se volant rovná zpátky ke středové poloze, elektronika výkon opět přidá a zatížením zadní nápravy posílí stabilitu. Systém je naladěn velmi citlivě a úbytek výkonu téměř není cítit, protože se jedná pouze o několik Nm točivého momentu.
Mazda 3 je cenově posazena o něco výš než některé konkurenční evropské vozy. Pokud se podíváme na ceny od, tak Mazda 3 sedan rozhodně nebude patřit mezi nejlevnější auta typu Peugeot 301, Seat Toledo nebo Škoda Rapid. Na rozdíl od většiny z nich mají ale Japonci dobře poskládané výbavy a pouze minimum příplatkových prvků, díky čemuž není rozdíl v cenách tak markantní. Základní sedan 1.5 Skyactiv v lepší výbavě Challenge stojí od 432 900 Kč, ale má již dvouzonovou automatickou klimatizaci, 16palcová kola, tempomat či systém Mazda Connect. Testovaná verze v druhé nejlepší výbavě Revolution s dvoulitrovým motorem stojí 532 900 Kč, ale za tyto peníze nabízí výborně vybavený vůz s audiosystémem Bose, 18palcovými koly, couvací kamerou nebo systémem SCBS proti nárazu zezadu. A to není vůbec špatné.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, spotřeba, výbava
Minusy:
Menší kufr, vyšší cena, sedadla
Verdikt:
Mazda 3 je příjemné auto s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi. Sympatické je i použití a neustále vylepšování atmosférických motorů. Celkově má vůz sice trochu vyšší ceny, které jsou určené především jasně dělenými výbavami, ale když si člověk spočítá, co všechno dostává, už to zdaleka nevypadá tak špatně. Jedná se o dobře vybavený, funkční a jízdně vyvážený vůz.