Čechoslováky odřízla železná opona i od erotických skandálů

Kniha Retro ČS

Čechoslováky odřízla železná opona i od erotických skandálůNOVÉ 2
Panorama
Echo24
Sdílet:

V roce 2013 vydal Michal Petrov inventární knihu československého socialismu Retro ČS, které její čerstvé pokračování přiděluje pořadové číslo jedna, a byl to hit. Navazující dvojka nejenže dál rozšiřuje záběr reálií poválečných dekád, ale přichází na rozdíl od jedničky na několika místech i s provokativní dávkou ženské nahoty.

Byla právě škola, kde se i socialistické děti setkaly poprvé s erotikou – zejména díky necenzurovaným periodikům z turbulentních let 1968 – 69 a ilegálnímu dovozu lechtivého zboží. Hranice se Západem ale byla spíš nepropustná, a tak publiku v tehdejší ČSSR například úplně unikl skandál, který vyvolala reklamní kampaň na džíny Rifle.

Byla natolik ostrá, že se i na tolerantnějším západě potýkala se zákazy. Stál za ní syn švýcarského faráře Peter Marti a fotograf Bruno Bislang, kteří odhalenými plochami ženské pokožky skutečně nešetřili. V roce 1982 ale zprávy o kontroverzi prakticky neměly šanci přes železnou oponu proniknout, a tak se o ní český čtenář může dočíst až se zpožděním třiatřiceti let.

V kapitole věnované spodnímu prádlu Petrov připomíná další pozdvižení, které na západ od hranic socialistického tábora vzbudila jiná kampaň – tentokrát na smyslnou kolekci Happy Body firmy Triumph. Vyobrazení podprsenek, které na modelky v ještě poměrně konzervativních sedmdesátých letech více prozrazovaly, než by z nich zakrývaly, provázel provokativní slogan „No a?“ a dlužno dodat, že inzeráty působí provokativně dodnes. Kampaň našla právem své zastoupení například i na letošní výstavě Body Talks ve Frankfurtu nad Mohanem, která byla věnovaná století podprsenky.

Autor svými knihami navazuje na svou vlastní práci. Ještě jako šéf zpravodajství ČT stál u zrodu úspěšného televizního cyklu Retro, který se na programu ČT24 vysílal šest let. Dnes už se nevyrábí, ale stále se vysílá z repríz.

Knihu doprovází půldruhého tisíce dobových ilustrací.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Lajky nejsou hlasy

KOMENTÁŘ

Kdo chce uspět ve volbách, potřebuje získat co nejvíce hlasů mezi příslušníky nějaké jasně definované skupiny lidí, například občanů té či oné země. Tahle ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články