České školství se nezlepšuje
Nové výsledky PISA
Začátkem prosince byly uveřejněny nejnovější výsledky mezinárodního průzkumu znalostí studentů PISA, kterým OECD pravidelně srovnává úroveň patnáctiletých žáků v čtenářské gramotnosti, matematice a přírodních vědách. Česká republika se v žebříčku 72 zemí těsně dostala do první třicítky, ale předstihly ji státy, jako je Španělsko, Portugalsko nebo Polsko.
„Jedním z nejdůležitějších obecných poznatků, které PISA přináší, je fakt, že pro kvalitu vzdělávání je důležitější kultura než struktura,“ říká Jiří Nantl, expert ODS pro výzkum a inovace, ředitel Středoevropského technologického institutu CEITEC. „V čele žebříčků PISA jsou společně země, které používají velmi různé přístupy ke vzdělávání a k organizaci škol. Nastavení školní správy, pravomoci ředitelů a státních orgánů, způsob financování a další podobné prvky jsou nakonec méně důležité než odhodlání učitelů a žáků.
Proto nejvíce alarmující zprávou pro Českou republiku je zjištění, že české děti mají zcela nejhorší postoj ke škole ze všech zemí OECD. České děti nechodí do školy rády a škole nedůvěřují, a to představuje zásadní problém jdoucí daleko za hranice samotného vzdělávání. Předurčuje to celou řadu obtíží ve fungování naší společnosti, ekonomiky a demokracie. Změna postoje dětí ke škole je nejdůležitějším úkolem pro českou vzdělávací politiku.“
Václav Klaus ml., expert ODS pro školství a bývalý ředitel gymnázia PORG, dodává: „Kdo nás předstihl či nepředstihl je jedna věc, druhá věc jsou trendy a ty jsou alarmující a u České republiky klesající. Pokles se datuje od zavedení Školského zákona, Rámcových vzdělávacích programů a panovaní Petry Buzkové. Obávám se, že panování další politicky mocné ministryně Valachové pošle výsledky ještě brutálnějším způsobem dolů – což je vždy vidět po třech až čtyřech letech.“