Kde berou islamisté toyoty? USA od firmy žádají vysvětlení
Oblíbená značka Islámského státu
Americké ministerstvo financí se spojilo s japonskou automobilkou Toyota, aby zjistilo, jak se dostávají automobily této značky do rukou radikálů z Islámského státu (IS). Zástupci Toyoty ve čtvrtek oznámili, že firma chce v této otázce spolupracovat.
O zahájení vyšetřování informovala americká televize ABC News. Členové IS se na propagandistických videích natáčených v Iráku, Sýrii a v Libyi často objevují v terénních toyotách, přičemž na korbách účelových pick-upů rádi přepravují těžké kulomety a další zbraně.
Automobilka ve čtvrtek vydala prohlášení, v němž tvrdí, že podporuje kroky amerického ministerstva, které se snaží objasnit mezinárodní tok zboží a peněz na Blízký východ. „Toyota dodržuje přísná pravidla a neprodává automobily kupcům, kteří by je mohli použít nebo přizpůsobit k použití při teroristických aktivitách,“ uvádí se v textu.
„Naše opatření mají zabránit tomu, aby byly naše výrobky použity k nepovoleným vojenským aktivitám. Výrobce ale nedokáže kontrolovat nelegální cesty, díky nimž mohou auta padnout do špatných rukou,“ dodává automobilka v prohlášení. Toyota loni prodala na Blízkém východě 820 000 automobilů.
Agentura AFP napsala, že extremisté s oblibou používají nejen toyoty, ale taky auta značek Hyundai a Isuzu, protože oceňují jejich pevnou konstrukci a také dlouhou životnost.
Netrvalo ovšem dlouho a na síti se objevily i pobavené reakce, kde si uživatelé dělali legraci ze zvýšeného zájmu USAQ o islamistické toyoty. Například uživatel Drop the Dodo na svůj účet na serveru YouTube nahrál video, které paroduje reklamu známé automobilky tím, že původní záběry z reklamy jsou proloženy snímky a záběry islamistů, kteří se vozí v ulicích měst právě vozy značky Toyota.