Seat Leon ST: Úsporný, ale silný, ideální pro rodinné potřeby
SEAT
Druhý Seat Leon, který jsme měli možnost otestovat, je rodinná varianta této povedené novinky: model ST neboli kombi s turbodieselem pod kapotou. Oproti ostré verzi Cupra jde o úplně jiné auto s odlišnými možnostmi využití.
Kombi nižší střední třídy svou přepravní kapacitou v dnešní době pohodlně splňuje nároky běžné rodiny s jedním či dvěma dětmi žijící aktivním životem. Neustálé zvětšování automobilů v rámci tříd sice už není tak výrazné jako třeba před pěti lety, ale i tak je stále patrné, a tak dnes do auta nižší střední třídy s trochou nadsázky naložíte tolik co před polovinou dekády do střední a možná i vyšší třídy.
Dnes je běžné, že vůz nižší střední třídy (zejména v provedení kombi) nabízí rozměrný zavazadlový prostor, přičemž Leon ST je toho dobrým příkladem. Třetí karosářská verze Leonu nabízí základní zavazadlový prostor o nadprůměrné hodnotě 587 litrů, což bohatě postačí pro běžné potřeby a při sklopení zadních opěradel v poměru 60:40 získáte dokonce 1470 litrů prostoru s téměř rovnou podlahou o délce 210 cm a minimální šířce 100 cm. K dnes již běžnému (a snadnému) způsobu sklápění přidává Leon ST ještě jednu zajímavou vychytávku – možnost uložit roletku zadního plata při složení sedadel pohodlně do kufru.
Španělská vášeň
Interiér navazuje na ostřeji řezané tvary exteriéru, které mají v rámci koncernové politiky lákat spíše mladší zákazníky se zaměřením na sportovní image než konzervativnější kupující Škody Octavia Combi či VW Golfu Variant, které se Seatem sdílí podvozkovou platformu MQB. Všechny ovladače jsou ergonomicky dobře řešeny a celkový design palubní desky vás potěší výraznějším laděním než například v případě Golfu. Úplně mi nesedl volant s příliš úzkým věncem, ale například řadicí páka s přesně vymezenými rychlostmi padne skvěle do ruky. Navíc k ovládání vozu není třeba vynakládat moc síly, vše včetně pedálů jde snadno a lehce.
Seat nabízí řadu různých koncernových motorizací od základního motoru 1,2 litru TSI až po zmiňované ostré verze. I testovaný motor TDI je nabízen buď s objemem 1,6 litru (105 či 110 koní), nebo 2,0 litru (150 koní a 184 koní ve vrcholných verzích). Testovaný model s ideální výbavou Style měl pod kapotou právě 150koňový motor a rozhodně se to neukázalo jako špatná volba. Dávno pryč jsou již doby, kdy turbodiesely vykazovaly až příliš vysokou míru hlučnosti, dnes se projevují většinou příjemně a bez nelibozvučného klapání. Zátah je dostatečný pro všechny situace včetně bezpečného předjíždění, v nízkých otáčkách je pouze nevýrazná turbodíra, zatímco ve středních je patrná velká síla 320 Nm točivého momentu. Kombinované spotřeby 4,1 l není možné dosáhnout bez brzdění provozu ostatních, ale příznivých 5,2 až 5,5 l / 100 km při běžném ježdění ano. Pokud se po španělském stylu trochu rozvášníte, spotřeba stoupne k hranici 7 l / 100 km, což je stále relativně dobrý výsledek.
V roce 2012 koncern Volkswagen předvedl novou modulární platformu MQB, kterou dotáhl k dokonalosti svůj koncept sdílení dílů a částí automobilů pro snížení nákladů. Výhodou nové platformy, která je jakýmsi „legem“, je možnost jejího použití pro všechny možné koncernové vozy od nejmenšího VW Polo až po VW Sharan, ovšem vždy s motorem uloženým vepředu napříč (což je běžná koncepce většiny dnešních automobilů). Výhodou je také teoretická možnost vyrábět všechny možné modely v rámci koncernových značek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi na jedné výrobní lince, jakkoliv jsou rozvory náprav a rozchody kol rozdílné. Nabízená flexibilita byla sice vykoupena vyšší výrobní cenou platformy, ale ve finále koncern na této unifikaci dost šetří. Na platformě MQB je vyrobena nejen Škoda Octavia třetí generace, ale samozřejmě také VW Golf ve všech verzích a Seat Leon (ST, SC i běžný pětidveřový).
Při ježdění se ukazuje několik faktorů, které charakterizují tuto verzi: potěšila mě plavná, pohodlná jízda prostá jakýchkoliv rázů do interiéru a taky schopnost překonávat hravě dokonce příčné nerovnosti. Náklony karoserie v zatáčkách jsou sice citelné, ale nikoliv tak, aby to posádce výrazně vadilo. Při prudkém jízdním stylu se projevuje nedotáčivost přední části vozu, leč ne natolik, aby znejistila řidiče v běžných podmínkách.
Velká konkurence
Leon ST zapadá do segmentu nižší střední třídy, do níž se v poslední době kromě koncernových dvojčat v podobě Škody a Volkswagenu urodilo několik dalších konkurentů: francouzský Peugeot předvedl praktickou verzi nové 308 s označením SW, vynikající plavným podvozkem a výrazným mezigeneračním posunem od nepříliš povedené 307 SW. Německý Opel nabízí prodlouženou verzi své úspěšné Astry s přídomkem ST, která také rozhodně nepatří mezi podprůměr. A japonská Toyota využila modelu Auris pro vytvoření verze TS. Obecně platí, že žádné z těchto aut není v kontextu konkurenčního prostředí vyloženě špatné. Při výběru proto patří mezi zásadnějšími rozhodovací faktory nejen sympatie ke značce či konkrétnímu modelu, ale i cenová politika. I když základní verze pořídíte často za částku lehce přes 300 000 Kč (Leon ST 1.2 TSI Basis stojí 329 900 Kč), dobře vybavené kombi této třídy s důstojným naftovým motorem (které jsou při podobném výkonu obecně dražší než benzinové) stojí kolem půl milionu. Nejlevnějšími modely v rámci vyjmenovaných konkurentů jsou ty se slabšími motory: za Opel Astra 1.7 CDTi (130 k) dáte v akční výbavě Drive! 438 900 Kč (po slevě 86 000 Kč) a za Toyotu Auris TS 2.0 D-4D (124 k) v akční, téměř nejvyšší výbavě Trend 470 000 Kč (po slevě 30 000 Kč). 150koňový Leon ST se díky tomu staví spíše proti Peugeotu 308 SW, který má v nabídce stejně silný dvoulitr 2.0 BlueHDI a ve střední výbavě Active cenovku 527 000 Kč. Leon ST Style se s lehkou slevou prodává za 537 900 Kč a svůj cenový náskok jen nevýrazně dotahuje výbavou. Jen pro dokreslení situace: za Škodu Octavia 2.0 TDI (150 koní) zaplatíte 540 900 Kč (střední výbava Active) nebo 590 900 Kč (Elegance). Z tohoto lehkého přehledu je patrné, že Seat si výjimečnost svého modelu uvědomuje, ač je cenově v rámci koncernu spíše výhodnější, dobře vybavená verze s vhodným motorem není v konkurenčním prostředí úplně levná. Ovšem konkrétní nuance stejně odhalí až plnohodnotné pátrání v záludnostech ceníků a konkrétní sleva získaná u prodeje.
Plusy:
prostorný a praktický interiér, pružný motor s dobrou spotřebou, ovladatelnost, výhled, jízdní vlastnosti, brzdy, pohodlný podvozek
Minusy:
méně pohodlná sedadla na dlouhé vzdálenosti, sklon k nedotáčivosti, necitlivé řízení, slabý věnec volantu, systém stop-start
Verdikt:
V praxi je Leon ST s motorem 2.0 TDI ideální pro běžné rodinné potřeby. Umí jezdit úsporně, a přitom nabízí dostatek síly pro bezpečné manévry. Výhodou jsou také nadprůměrné jízdní vlastnosti při velmi dobré úrovni pohodlí podvozku. Má také ohromný, prakticky vyřešený zavazadelník. Faktem ale zůstává, že cenově se zrovna nepodbízí, a proto je třeba pečlivě prozkoumat ceník a v případě zájmu si jasně určit rozsah potřebné výbavy: to dokáže v dnešní době dlouhých seznamů příplatků cenu docela dost ovlivnit. Obecně: Leon ST je velmi povedené auto zasluhující doporučení, jen bych kvůli sportovnějšímu image před rozhodnutím raději vyzkoušel i skvělé motory TSI.