Zeman předložil ‚svůj‘ kanál nově i Rakušanům
Česko-rakouské podnikatelské forum
Polsko a Slovensko se podle prezidenta Miloše Zemana staví kladně k možnému vybudování kanálu, který by propojil Dunaj, Odru a Labe. Někteří rakouští ministři váhají a v Česku se připravuje k projektu studie. Zeman to řekl na dnešním česko-rakouském obchodním fóru. Zároveň zopakoval, že projekt je jeho snem. Rakouský prezident Heinz Fischer jej podpořil.
Už loni informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) prezidenta, že ministerstvo vypsalo zakázku na zpracování studie proveditelnosti stavby, a slíbil, že letos bude jednat s Ředitelstvím pro dopravu EK, zda je šance tento projekt vrátit do seznamu prioritních staveb TEN-T. O projekt se prý zajímají také čínští investoři.
„Každý politik se obává, pokud má diskutovat o dlouhodobých projektech, protože nakonec skončí v rukou jeho následovníků. A proto je odpor proti dlouhodobým projektům. Ale tyto projekty vytváří ekonomickou historii. A já doufám, že rozumné sny budou naplněny, protože život bez snů je nudný a šedý,“ uvedl dnes Zeman.
Fischer následně souhlasil, že v politice jsou vize důležité. „Vize musí být silná a přesvědčivá. Je mnoho zastánců, ale i oponentů, a jen historie ukáže, kdo měl pravdu,“ řekl Fischer Zemanovi.
Projekt na stavbu kanálu počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a místním prohloubením řeky na německé straně. Dunaj by se s Odrou mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ ČR by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Stavba by podle předběžných odhadů měla vyjít na 400 miliard korun, z čehož velkou část má podle zastánců kanálu zaplatit Evropská unie. Ta ale s financováním této vodní cesty zatím nepočítá.
Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétnější plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil jen Baťův kanál.