Do rozšířeného průplavu v Panamě vplula první loď
MILNÍK NÁMOŘNÍ DOPRAVY
Do Panamského průplavu, rozšířeného po devítileté rekonstrukci, v neděli vplula první loď. Mohutné čínské plavidlo s 9000 kontejnery se vydalo na cestu za zvuku orchestrů a jásání tisíců lidí s panamskými vlajkami.
Gigantická stavba, která stála přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud. Při realizaci projektu, na němž pracovalo 30.000 lidí, bylo použito 4,4 milionu metrů krychlových betonu. Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím s nosností až 170.000 tun.
Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla – takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14.000 kontejnerů. Každý den průplavem propluje 35 až 40 lodí.
„Panamský průplav je po rozšíření nejen významným hráčem v regionální námořní dopravě, ale i celosvětově,“ řekl novinářům viceprezident správy průplavu Óscar Bazán. „Je to jasná sázka na vítězství. Naši klienti neušetří jen čas, ale i peníze, vždyť jde o trasu, která zkracuje vzdálenosti,“ dodal.
Jeho nadšení podle agentury AP snižuje fakt, že globální námořní přeprava prochází krizí, zejména v důsledku propadu cen ropy a zpomalení hospodářského růstu Číny. Právě Peking je pro Panamský průplav druhým nejvýznamnějším klientem.
Loni poklesl objem obchodu mezi Asií a východem USA o deset procent. Experti sice očekávají růst přepravy zboží mezi Asií a přístavy na východním pobřeží USA. Problémem ale může být fakt, že řada těchto přístavů neumí obsloužit obří lodě, které nyní mohou Panamským průplavem proplouvat.
Po roce 1999, kdy kanál předaly Spojené státy Panamě, generovala dopravní tepna zisk celkem kolem deseti miliard dolarů. Výnosy tvoří 40 procent hrubého domácího produktu Panamy.