Revoluce? Facebook chce vydávat zprávy světových médií
Boj o čtenáře
Facebook chystá revoluční novinku. Přímo na svých stránkách hodlá zveřejňovat články zpravodajských portálů. Zatímco někteří vydavatelé již s Facebookem o využití nové služby jednají, jiné společnosti se zdráhají svěřit svůj obsah do cizích rukou. Úspěch takového kroku pro ně není jistý, naopak Facebook bude z této služby jenom těžit, píše americký deník The New York Times (NYT).
Facebook doposud na svých stránkách zprostředkovával zprávy cizích médií, které se po rozkliknutí otevřely v novém okně prohlížeče, přímo na stránkách daného serveru. To se má nyní změnit s tím, že uživatel si bude moci celý článek přečíst přímo na sociální síti.
Při zaujetí čtenáře hrají roli vteřiny a právě při otevírání článku na stránkách Facebooku se může několik těchto drahocenných okamžiků ušetřit. Právě na to se sociální síť snaží nalákat vydavatele, kteří by tím mohli na Facebooku získat nové čtenáře. Na druhou stranu, pro média to znamená několik zásadních nevýhod.
Více výhod či nevýhod?
Zpravodajské servery na svých stránkách sbírají informace o čtenářích, které jsou pro ně stěžejní tím, že na ně pak mohou lépe zacílit reklamu. Poté, co by začaly publikovat přímo na Facebooku, by však tuto nespornou výhodu ztratily. Namísto nich by informace získala přímo Zuckerbergova společnost.
Vydavatelé by se také museli vzdát kontroly nad obsahem svých zpráv, ale tím pádem i prodejem reklamy. Dohody sice nejsou definitivní, z diskutovaných variant však vyplývá, že u textů by měla byla výhradně inzerce Facebooku, případně velmi omezené množství bannerů vydavatele.
Samotné mediální domy proto k nabídce přistupují rozdílně. O novince, která by měla začít fungovat během několika měsíců, Facebook jedná například s New York Times, BuzzFeed nebo National Geographic. Mluví se také o spolupráci se serverem HuffingtonPost nebo ekonomickým portálem Quartz. Naopak britský Guardian se k nabídce postavil poněkud rezervovaně, jeho zaměstnanci dokonce vyzvali kolegy z jiných vydavatelských domů, aby se v takovém jednání sjednotili.
Hlavně nezaspat dobu
Kdo se rozhodne tuto příležitost odmítnout, mohl by však podle NYT „zaspat dobu“. Novinka totiž může ovlivnit celou novinářskou branži s tím, že uživatelé Facebooku si postupně zvyknou na vydavatele přítomné na sociální síti, a ostatní média opustí.
Zda se plánovaná služba vydavatelům vyplatí, nebo na ní spíš prodělají, zatím není zřejmé. Jedno je však jasné. Samotný Facebook může z této novinky pouze profitovat. Zvýší spokojenost uživatelů, udrží je na stránkách Facebooku a zajistí mu lepší obsah, což ještě zvýší jeho tržby z reklam, uvádí NYT názor mediálního konzultanta Alana Muttera.