Spěte si v motelu, ne v autě. Evropská unie si zasedla na řidiče kamionů
Šikana a protekcionismus řidičů?
Češi protestují proti tzv. silničnímu balíčku, který schválila Evropská komise. Balíček stanovuje nová pravidla v autodopravě – řidičům třeba zakazuje, aby po šesti dnech na cestě přespávali v kabině. Místo toho by si měli zaplatit motel. Autodopravcům také nařizuje, že řidičům musí vyplácet minimální mzdu toho daného státu, kterým zrovna projíždí. Proti návrhu se staví Svaz průmyslu a dopravy, ČESMAD BOHEMIA nebo europoslankyně Martina Dlabajová.
Návrh Evropské komise podle Čechů komplikuje fungování nákladní i autobusové mezinárodní dopravy. „Pokud řidič v cizí zemi stráví více než 3 dny v měsíci, přičemž za den se považuje pobyt delší než 6 hodin, pak se na něj budou vztahovat všechny pracovně právní i mzdové požadavky platné v dané zemi doprovázené zničující administrativní zátěží,“ uvedl k tomu mluvčí ČESMAD BOHEMIA, největšího sdružení automobilových dopravců, Martin Felix. Třebaže by toto opatření mělo řešit problém tzv. nomádských řidičů, kteří se svým kamionem pobývají v cizí zemi i několik měsíců a domů se prakticky nevrací, nejvíce podle ČESMADu postihne ty dopravce, kteří dělají tu nejběžnější dopravu a přepravu na dvoustranné bázi, např. z Česka do Německa a zpět.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Z tzv. silničního balíčku je zklamaná také europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE/ ANO), která se evropským směrnicím cíleným na autodopravu věnuje. Obzvláště se jí nelíbí, že pro řidiče mají platit nová pravidla pro vyslané pracovníky, podle nichž se jim musí vyplácet mzda té dané země, kterou zrovna projíždí. „Komise se rozhodla stanovit časové omezení ve výši 3 dnů za kalendářní měsíc, po které tato povinnost platit nebude. Toto opatření teď vyvolá ještě větší nejasnost a zmatek. Jak bude tento limit počítán nebo jak se s ním vyrovnají například řidiči dálkových autobusů, kteří limit vyčerpají při první jízdě, je mi nejasné,“ uvedla pro Echo24.
Podle Svazu průmyslu a dopravy České republiky není možné, aby zaměstnavatelé řešili mzdu řidičů na každou služební cestu zvlášť, podle toho, kterými státy budou právě projíždět. „Trh silniční nákladní přepravy musí zůstat otevřený, transparentní, postavený na dohodnutých a respektovaných a vymahatelných pravidlech, tak aby vytvořil rovné podmínky pro všech 27 států Evropské unie,“ dodal prezident Svazu Jaroslav Hanák.
Už žádné přespávání v kabině?
Další problém vidí Dlabajová v zákazu řidičům vykonávat řádný týdenní odpočinek 45 hodin po 6 dnech za volantem ve vozidle. „Toto opatření je zcela neproveditelné! Nejsou k dispozici odpovídající ubytovací zařízení ani bezpečná parkoviště. Přitom dnešní kabiny již splňují vysoké standardy – v posledních letech jsou vybavené často i lépe než běžné pokoje v motelech,“ dodala europoslankyně. Jako první přitom spaní v kabinách kamionů zakázali Němci a to od 25. května.
Balíček, který ve středu schválila Evropská komise, podle ČESMADu potvrzuje všechny neblahé tendence. „Navenek se sice stále mluví o odstraňování bariér, snižování administrativy a jednotné silnější Unii, praktické kroky jsou však zcela opačné. Unii dělí minimálně na dvourychlostní ,,východ“ a „západ“, vznikají stále nová ochranářská opatření, závratným tempem přibývá administrativních bariér a restrikcí a fakticky je tak omezována volná soutěž a volný pohyb služeb,“ komentoval to prezident ČESMADu Vladimír Starosta.
„To, že řidič s sebou pravděpodobně bude muset mít zbytečné neodůvodněné dokumenty v požadovaných překladech, jsou pro podnikatele nemyslitelné překážky a další byrokracie,“ uvedl i Hanák, který dále kritizoval krátký limit pro řidiče v zahraničí. „Tento limit je z pohledu Svazu absurdní a povede k dalšímu omezování volného pohybu v rámci vnitřního trhu a diskriminaci zahraničních řidičů,“ dodal prezident Hanák.