Seat Leon Cupra: Technické emoce s decentním designem
SEAT
Zatímco v běžném pětidveřovém Leonu můžete mít pod kapotou maximálně 180 koní, vrcholná verze Cupra nabízí o rovnou stovku víc – a to už zní opravdu slibně. Jak se povedl nový španělský hot-hatch, který si brousí zuby na evropskou konkurenci?
Model Leon je pro Seat a jeho současnost a blízkou budoucnost zásadní. Už při vývoji byl jasně pasován do role zachránce značky. Prodává se ve třech karosářských variantách – od běžné pětidveřové verze přes třídveřovou až po kombi, tradičně značené jako ST. Dobrý produkt, chytrý marketing a svěží design se už postaraly o to, že Seatu se zejména díky Leonu obchodně opravdu daří. A právě při takové situaci se otevírají možnosti pro představení něčeho ostřejšího, co sice nezvedne prodeje o desítky procent, ale poslouží jako silný nástroj marketingu a dokáže, že Seat u svých modelů nezapomíná ani na vášeň.
To je pouze lehké nastínění pozadí vzniku vrcholného modelu Cupra, pod jehož kapotu se usadil přeplňovaný benzinový dvoulitr o výkonu parádních 280 koní. Povedená jednotka TSI se vyznačuje velmi příjemným projevem a pružností a pro pohon ostrého modelu se hodí výborně. V Seatu nešetřili a auto naladili pořádně, což se projevilo i traťovým rekordem na Severní smyčce Nürburgringu: sériový Leon Cupra 280 zdolal tamních 21 km plných zatáček pod 8 minut, čímž překonal dosavadního držitele rekordu Renault s modelem Mégane RS 265.
Design spíš decentní než agresivní
Leonu Cupra tento čerstvý úspěch rozhodně přeji, ale místo okruhového asfaltu spíše vyzkouším, jak ostrá předokolka funguje při ježdění po normálních silnicích. Leon je krásné auto s jasně definovanými rysy, ale to platí i pro základní verzi. Cupra je na první pohled odlišena zejména rozměrnými, 19palcovými koly, za nimiž prosvítají červené brzdiče posílené soustavy. Menší zadní difuzor a dvojice oválných koncovek už tolik neuchvátí, celý exteriér je laděn spíše decentně než agresivně. Uvnitř je to podobné, výraznějšími prvky jsou snad je sportovně tvarovaná sedadla a volant se zploštěním.
Na příkladnou ergonomii a skvělý výhled z vozu si rychle zvykám a mohu se věnovat jízdnímu projevu. Už po prvních kilometrech mě překvapuje pružnost motoru a ochota k vytáčení. Dvoulitr TSI téměř nezná turboefekt, táhne již od nízkých otáček a s jejich nástupem se jeho síla projevuje stále dramatičtěji; 280 koní je cítit při každé pobídce plynovým pedálem. Celkově hodnotím projev motoru jako akční, ale nikoliv brutální. Zvuk je sportovně sytý, ovšem nepříliš doladěný. Zní trochu ploše, u podobného vozu bych čekal výraznější zvukové vjemy.
Technokratická kvalita vozu je také patrná v aspektu, jakým působí při ostré jízdě. Cupra je přesná jako skalpel, zatáčky se dají odřezávat s milimetrovou přesností. Přesto bych ocenil větší interakci s předními koly, chybí mi tahání za volant, aspekt, kterým byly starší „přemotorované“ předokolky tak výjimečně rozeznatelné. Ani 19palcová kola se nepodepsala na přílišné ztrátě jízdního komfortu – běžné české okresky tak Cupra zvládá v pohodě, nepříjemné rázy se mohou výjimečně objevit při jízdě po krátkých příčných nerovnostech.
Řazení blízko ideálu, cenově někde mezi
Zrychlení na stovku zabere 6,6 s, během nichž musíte přeřadit přesnou převodovkou z jedničky na dvojku. Řazení je lehké a přesné, blížící se ideálu. Pokud by vás manuální páka nelákala, Seat nabízí pro Cupru i dvouspojkové DSG (za příplatek 45 000 Kč), já však doporučuji osvědčený šestikvalt. Zrychlení pokračuje velmi drtivě a přesvědčivě až do 200 km/h, poté trochu ochabuje. Prázdná německá dálnice ukázala, jak využitelný Leon Cupra je. Pokud máte chuť, vyždímejte ho jako pomeranč – odvděčí se vám masivním zrychlením, příkladnou stabilitou a spotřebou kolem 13 l / 100 km. Jediné, co vám bude po chvilce trochu chybět, je víc emocí: technická výjimečnost Cupry je sice hřejivá, ale vůz se projevuje spíše jako rychlý hatch než jako hrubián s výkonem blížícím se hranici 300 koní. Kdykoliv můžete ubrat a zařadit se do poklidného provozu. V takovém případě spotřeba klesne až pod 7 l / 100 km, což je použitelná hodnota a z vlka je rázem beránek. Tato využitelnost – společně s praktickým, pětidveřovým interiérem – nahrává modelu do karet.
Otázka ceny je také zásadní. Obecně platí, že za hot-hatch v nižší střední třídě (velikost Golfu) zaplatíte zhruba 750 000 Kč. Například drsný a obecně výtečný Renault Mégane RS (265 koní) stojí 740 900 Kč, ale už vás nebude otravovat množstvím příplatků. Mám vyzkoušeno, že funguje skvěle a nabízí drsnější svezení než Leon Cupra, ačkoliv mu trochu chybí větší rozsah využitelnosti. Německý Opel Astra OPC, jehož turbomotor produkuje také 280 koní, koupíte po slevě za 643 900 Kč, což je velmi zajímavá cena. A Cupra? Ta je někde mezi – s manuálem stojí 669 900 Kč (sleva 26 000 Kč), přičemž se nemusíte příliš zabývat příplatkovými prvky: už základní výbava je dostatečná a nabízí vše, co v této třídě očekáváte. Pokud zvolíte převodovku DSG, cena se vyšplhá na 714 900 Kč. To je ovšem vzhledem k nabízené protihodnotě pořád příznivé.
Plusy:
pružný a výkonný motor, akcelerace, dobrá spotřeba paliva, účinné brzy, funkčnost, použitelnost, ergonomie ovládání, komfort podvozku, cena
Minusy:
po delším ježdění chybí více emocí, slabší interakce s předními koly, zvukový projev
Verdikt:
Cupra je povedené, rychlé auto, které funguje přesvědčivě ve všech jízdních režimech. Trochu oné pomyslné šťávy mu sice chybí, ale i díky dobré ceně je to velmi přitažlivá nabídka. A vypadá opravdu dobře!