České dráhy se propadly do obří ztráty
Propad v hospodaření
České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun. V roce 2014 skupina, kam patří mimo jiné i nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění. Důvodem loňského propadu jsou podle vedení státního dopravce zvýšené náklady způsobené mnoha opravami železničních tratí a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel, Škodou Transportation. Oba tyto faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun. V tiskové zprávě to oznámily České dráhy.
„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun. Zhruba dvojnásobek pak České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské Škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 třísystémových lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.
Celkové tržby skupiny se jen mírně zvýšily o 47 milionů korun na 33,083 miliardy korun. V osobní dopravě se tržby zvýšily o 352 milionů korun na 21 miliard korun. V této částce je započítaných i 13 miliard korun, kterými na provoz vlaků přispívá ministerstvo dopravy a kraje. Nákladní dopravě naopak tržby klesly o zhruba 500 milionů korun na 13,1 miliardy korun.
Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun (480 po zdanění). I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici. Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.
Objem přeprav zboží vloni klesl o 2,2 milionu tun na 66,4 milionu tun a snížila se i průměrná přepravní vzdálenost o dva kilometry na 167 kilometrů. V osobní dopravě klesl o 400 tisíc na 169, 7 milionu i počet přepravených cestujících. O kilometr naopak vzrostla průměrná přepravní vzdálenost na 42 kilometrů. O procento se rovněž zvýšila průměrná obsazenost vlaků, která vloni dosáhla 27 procent, uvedla společnost vevýroční zprávě.
Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah dále například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina na konci loňského roku zaměstnávala téměř 24.000 zaměstnanců. Zadlužení společnosti, která v současnosti masivně investuje do obnovy vozidlového parku, se proti roku 2014 zvýšilo o téměř 500 milionů korun na 33,2 miliardy korun. Podle mluvčího společnosti Radka Joklíka, by od příštího roku měl dluh dopravce začít postupně klesat.
Na konci loňského roku provozovaly České dráhy na 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek. Flotilu dopravce pak rovněž tvořilo na 2300 osobních vozů. Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.