Jak se auto texaského instalatéra dostalo do rukou teroristů?
Ford v akci IS
Prodej vysloužilého vozu nepříjemně zkomplikoval život texaskému instalatérovi. Mark Oberholtzer chtěl v roce 2013 upgradovat svůj pracovní pick-up a rozhodl se ho prodat skrze síť AutoNation. O rok později se na internetu začaly šířit snímky, na kterých islámští radikálové střílí na starém fordu z přidělaného kanónu – s názvem Obelholtzerovy firmy na dveřích. Po tisícovkách výhrůžných telefonátů, které za údajnou spojitost s teroristy slibovaly i likvidaci, se nyní podle CNN rozhodl majitel prodejce aut žalovat. Zástupce AutoNation totiž výslovně slíbil nálepky z auta odstranit.
Noční můra v podobě slovního teroru a výhrůžek už více než rok stíhá rodinný podnik v americkém Texas City. Vlna nenávisti ze všech koutů USA se na instalatérskou firmu Mark-1 Plumbing snesla poté, co se její majitel Mark Oberholtzer rozhodl prodat vysloužilý pick-up Ford a nahradit ho novějším. Pro zprostředkování transakce si vybral největší americkou firmu na prodej nových i ojetých vozů AutoNation.
Chechen Jaish al Muhajireen wal Ansar using plumbing truck against regime in #Aleppo pic.twitter.com/QQwJuIfV7F
— Caleb Weiss (@Weissenberg7)
15. Prosinec 2014
VIDEO: Mark 1 Plumbing of Texas continues it's rampage across #Syria - @Mario_Greenly http://t.co/3ZM6Dp10Cj pic.twitter.com/eXt07Kn71L
— Conflict News (@Conflicts)
28. Duben 2015
Mark-1 Plumbing truck making another appearance. Original owner must feels #coincidental-regret pic.twitter.com/Yhb7ZWsq47
— Nate G (@kwnate)
2. Červenec 2015
Mark-1 Plumbing truck I discovered with JMA back in Dec, now seen in an Imam Bukhari Jamaat vid from #Aleppo pic.twitter.com/gxmYXT6JbN
— Caleb Weiss (@Weissenberg7)
23. Březen 2015
Oberholtzer chtěl tehdy dle svých slov sám polep z pracovního vozu sundat. Zástupce dealera automobilů ho ale prý zastavil a řekl, že by tím poškodil lak a že se o to firma AutoNation postará sama. Ford tak putoval do internetové aukce a následně podle žaloby v listopadu 2013 z Houstonu v Texasu do města Mersin v Turecku.
Zhruba o rok později se pak na internetu začal šířit nejprve jediný snímek, na kterým byl prodaný vůz stále s logem Oberholtzerova instalatérství nyní již s přidělaným kanónem a džihádistickou posádkou, následně se objevily i další fotografie a videa zachycující nasazení starého Fordu do ostrého boje v Sýrii.
Na záběrech jsou podle všeho členové radikální islámské organizace Jabhat Ansar al-Din. Jedná se o zdánlivě neutrální džihádistickou militantní frontu v Sýrii, která neslíbila příslušnost jiné straně. Operuje v okolí válkou poničeného Homsu, Aleppa nebo Idlíbu, jejich logo nebo vlajka jsou u záběrů s americkým náklaďákem vždy připojeny.
Mezi džihádisty je nejoblíbenější Toyota
„Na konci dne dorazilo do kanceláře Mark-1, na obchodní linku Mark-1 i na Markův osobní mobil přes 1000 hovorů napříč celou zemí,“ napsal do žaloby podané 9. prosince právník Marka Oberholtzera Craig Eiland. „Tyto telefonáty byly z větší části napadající a obsahovaly nespočet výhrůžek násilím, poškozením majetku, zraněním nebo dokonce smrtí.“
Oberholtzer se pro žalobu rozhodl poté, co se záběry s jeho bývalým vozem začaly opět šířit po sociálních sítích. Jak sám říká, nic takového by se nestalo, pokud by prodejce AutoNation odstranil polepy tak, jak slíbil.
„Nedávno někdo po telefonu nazval naši sekretářku ‚dě*kou IS‘, další pak vyhrožoval, že jim ‚přijde nakopat zadek‘,“ řekl pro CNN právní zástupce Eiland. Kromě těchto výhrůžek se v hovorech dle žaloby objevovaly i přímé hrozby smrtí a zraněním, řev nadávek nebo zpěv v arabštině. Firma musela dočasně pozastavit provoz, o bezpečí rodiny Oberholtzerových a dalších zaměstnanců se už musely zajímat FBI i Ministerstvo vnitřní bezpečnosti.
Pracovní vozy jsou obecně oblíbené mezi samozvanými bojovníky za svobodu napříč kontinenty. Jinak tomu není ani v současném konfliktu v Sýrii a Iráku, kde řada příslušníků teroristických organizací jezdí právě pick-upy značek jako je Ford nebo Toyota. Nejčastěji se pak jedná o variace modelu Toyota Hilux. Americká vláda se dokonce firmy oficiálně zeptala, jak je možné, že tolik vozů této značky skončilo v rukou militantů.