Škoda Octavia 1.6 TDI: Úsporný převozník

Škoda Octavia 1.6 TDI

Škoda Octavia 1.6 TDI: Úsporný převozníkAUTOTEST 11
Auto
Sdílet:

Octavia je základním kamenem Škodovky, ale i typickým znakem českých silnic. Jezdí všude a bude i nadále. Stále častěji ji ale budeme potkávat ve verzi po faceliftu, opticky rozeznatelném hlavně díky čtyřem čelním světlometům. Vyzkoušel jsem úspornou verzi 1.6 TDI.

Věřím, že Škodu Octavia vůbec není nutné představovat. V domácích podmínkách ji zná každý, je v každé druhé rodině, pro mnohé je měřítkem konkurenčních modelů. Obecně si dovolím říct, že to je dobré auto – normální, nenáročné, chytře vymyšlené. Jen v sobě nemá nic navíc, žádnou šťávu nebo jiskru.

Po faceliftu

Pomohl tomu facelift? Posuďte sami – nejdiskutovanějším prvkem jsou bezesporu dvojité hranaté čelní světlomety, zasahující šikmo do oblasti nárazníku/blatníku. V době uvedení oficiálních fotografií byly internetové diskuse doslova zaplaveny komentáři, které se týkaly radikální změny přední části vozu. Já bych to tak nedramatizoval: i když mě nová příď ani s odstupem času nijak zvlášť nebere, nedá se jí upřít originalita. Já jsem rád, že faceliftovou octavii alespoň vizuálně odliším od té přechozí. Světlomety mohou být navíc v provedení full LED, tedy kompletně diodové. Vzadu už se toho tolik nezměnilo, pouze skupinové svítilny mají lehce pozměněnou grafiku.

Změny v interiéru se víceméně soustředí na nový, rozměrnější displej nejvyšší verze infotainment systému. Má úhlopříčku 9,2 palce a vyniká jakýmsi skleněným designem. Uznávám, že v jinak celkem strohém a přísně jednoduchém designu působí až nezvykle luxusně. Je dotekový a má vylepšené ovládání jednotlivých funkcí. Tradičně silnou stránkou systému je skvělá, rychlá navigace a snadná orientace mezi funkcemi. Trochu mi vadilo jen dotekové ovládání hlasitosti, proto jsem raději používal kolébkový ovladač na volantu. Mezi další novinky faceliftu patří mnoho služeb a funkcí konektivity (octavia se může stát hotspotem a umí LTE připojení k internetu). Bezpečnost byla zvýšena prediktivní ochranou chodců, kterou se mi sice nepodařilo vyzkoušet, zato jsem otestoval adaptivní tempomat. Funguje víceméně standardně, takže jakmile pomalejší auto před vámi uhne, přestane brzdit a po odmlce začne vlažně zrychlovat.

S tím vlastně souvisí i motorizace testované verze. Šlo o trochu zvláštní kombinaci motoru 1.6 TDI (115 k) s dvouspojkovou převodovkou DSG. Upřímně, raději bych si řadil sám manuálem. Převodovka DSG není špatná, jen ve spojení s většinou (hlavně menších) motorů neumí dostatečně reagovat na rozjezdy. Má prodlevu, která je nepříjemná při nutnosti zrychlení například v křižovatce. Ve spojení s necitlivým pedálem plynu to znamená, že pokud přidáte příliš prudce, přední kola ztrácí trakci (hlavně na mokru) a ozvou se nepříjemné rány od přední nápravy v momentě prokluzu kol. V kombinaci s malými přeplňovanými motory je prostě lepší manuál, který škodovka umí udělat dobře.

Samotný motor, který po faceliftu posílil o 4 kW (5 k), je šetřílek bez výkonu. Je celkem slušně odhlučněn, ale vibracemi se prozradí. Zrychlení na 100 km/h mu zabere 10,2 s, což je podprůměrná hodnota. Skutečně se nejedná o dynamický vůz, a to v žádném ohledu. Rozjíždí se jen vláčně a při předjíždění je nutný nejen dostatek prostoru, ale i rozmysl. Nemusíte se děsit, na běžné ježdění klidných řidičů to stačí a dálniční tempo také udrží v pohodě. Výhodou této konfigurace je slušná spotřeba. Já jezdil v rozmezí od 5,7 do 7 l / 100 km dle stylu vytáčení motoru. Věřím, že s manuální převodovkou by spotřeba byla ještě příznivější.

Silnější motory, lepší výbava

Octavia má obecně dobré jízdní vlastnosti a ani testovaný vůz nebyl výjimkou. Příjemně tuhé řízení dodává řidiči jistotu při jízdě klikatými silnicemi, ale při manévrech ve městě nevyžaduje víc síly, než je nutné. Zkrátka akorát. Trošku horší výhled dozadu ideálně řeší couvací kamera. Rozdíly v jednotlivých jízdních režimech (Eco, Normal, Sport) spočívají spíše v reakcích plynového pedálu a převodovky než v tuhosti podvozku. Jízdní komfort je na průměrné úrovni, a to i přes fakt, že vůz byl vybaven 17palcovými koly.

Zajímavosti v interiéru
Modernizovaná Octavia se posunula v oblasti chytrých a praktických prvků i technologií. Druhou kategorii reprezentuje například tzv. phonebox, což je odkládací prostor umožňující bezdrátové dobíjení telefonu dle standardu Qi a zároveň umí i zesílit signál pomocí antény vozu. Z komfortních prvků zmíním nový audiosystém Canton o výkonu 570 W. Vrcholný multimediální systém Columbus nově funguje ve spojení s 9,2palcovým dotekovým displejem, má úložný prostor 64 GB, DVD a LTE internet. Z komfortní výbavy stojí za zmínku ambientní osvětlení s měňavými lištami na dveřích nebo vyhřívaný volant.

Ještě se vrátím do interiéru. Testovaná výbava Style (druhá nejlepší) má látková sedadla. Ta považuji za zbytečně tvrdá a při delším cestování nepříliš pohodlná. Zadní lavice nezaslouží další komentář, výhodu spatřuji hlavně v dostatku prostoru pro nohy i hlavu. Silnou stránku modelu combi je samozřejmě zavazadelník, přístupný ohromným víkem. Vyniká nízkou nákladovou hranou, širokým vstupním otvorem i hodnotami: základní objem činí 610 litrů, sklopením opěradel získáte až 1740 litrů prostoru s téměř rovným dnem. Jako stěhovák získává Octavia Combi všechny body.

Omlazený model je průměrně o tisíce, až desetitisíce dražší. Za to nabízí ve většině případů silnější motory, lepší výbavu a víc komfortních a bezpečnostních prvků. To je zcela běžný postup, takže není nutné to dál rozebírat. Testovaná Octavia Combi Style 1.6 TDI DSG stojí 662 900 Kč. Není to málo, ale ani moc. A navíc, pokud si odpustíte převodovku DSG, cena 612 900 Kč bude jistě sympatičtější. Za své peníze dostanete praktické, úsporné rodinné auto.

Plusy:

Hospodárný provoz, jízdní vlastnosti, velikost kufru

Minusy:

Reakce DSG na rozjezdy, sedadla, výhled dozadu a šikmo vzad

Verdikt:

Škoda Octavia je domácí bestseller, o tom není pochyb. Nepochybuji také o tom, že je to dobré auto. Má slušné jízdní vlastnosti, ohromný kufr a nakonec i normální ceny. Jen je taková strohá, jakoby bez života. Neprobouzí ve mně žádné pocity. Je převozníkem věcí a lidí, který je v rámci možností firemní politiky dotažený k dokonalosti.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články