Ve Švýcarsku otevřeli nejdelší železniční tunel na světě. Má 57 km
Tunel za 317 miliard korun
Ve Švýcarsku byl ve středu slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým se během dne svezly první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. K plnému provozu otevřou švýcarské železnice dopravní stavbu v prosinci.
Tunel dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. Asi dvacet minut po poledni vjel do Gotthardského železničního tunelu v obou směrech vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Pravidelný provoz ale začne až 11. prosince. Předcházet mu totiž musí řada testovacích jízd.
Eröffnung #Gotthard live https://t.co/oTXYacl26N
— Mathieu von Rohr (@mathieuvonrohr) 1. června 2016
Gerade wurde der Tunnel gesegnet. pic.twitter.com/xVO3ui2Ngf
Stavba důležitého železničního spojení pod Alpami, která má zkrátit i zlevnit zejména nákladní dopravu mezi severem a jihem Evropy, trvala 17 let, od roku 1999, a náklady na její vybudování dosáhly 13 miliard švýcarských franků (přes 317 miliard korun).
Join DW exploring the world's longest train tunnel, the #Gotthard: https://t.co/DXdq19oP2i #gottardo2016 pic.twitter.com/b3BnSwRB72
— DW - Business (@dw_business) 1. června 2016
Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.
Čtěte také: Drážďany s Ústím by měl v roce 2030 spojit železniční tunel
Experti podle agentury DPA si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává. Německé dráhy (DB) sice tuto stavbu označují za „milník“, ale upozorňují, že jde „teprve o první krok“.
Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.
Představu, jak stavba tunelu probíhala, můžete získat v následujícím videu:
Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.