Je to tramvajenka, ne lítačka! Pražané se bouří proti Krnáčové
V Praze se neříká „lítačka“, ale „tramvajenka“, ohrazují se proti nové kartě, která má nahradit kritizovanou opencard, lidé na sociálních sítích. V pondělí vznikla dokonce stránka zaměřená proti tomuto názvu. Pražský magistrát spustí nový systém vydávání karet v únoru, od poloviny roku pak mají lidé jezdit na Lítačku. Název sice ještě není definitivní, je pouze pracovní. Je ale prý pravděpodobné, že bude i finální.
„Je vidět, že název vymyslel někdo, kdo nezná Prahu a její řeč,“ napsal jeden z uživatelů na facebookové stránce Praha.eu. ,,Lítačka? Kdo a na základě čeho ten název zvolil? Tohle slovo používají výhradně ti, co se do Prahy přistěhovali. V Praze se tomu vždycky říkalo tramvajenka,“ stěžovala si další uživatelka Facebooku. Lidé se shodují na tom, že v hlavním městě označují legitimaci MHD jako lítačku pouze „náplavy“, tedy lidé, kteří se narodili mimo Prahu a do města se přistěhovali.
Proti názvu vznikla i samostatná facebooková stránka Nechceme název Lítačka. Podle vyjádření ředitele Operátora ICT Václava Strnada je název zatím pracovní, byť pravděpodobný. Nová karta má už svou vlastní stránku na webu a na Facebooku. Její správce jménem karty odpovídá na dotazy a připomínky. „Není to další speciální karta, jsem náhradou za Opencard,“ píše například. „Lítačka je zažitý název, který se pro tyto nosiče kuponu používá. Mrzí mě, že se vám mé jméno nelíbí,“ uvádí se dále na stránce.
Design karty, který také zatím není definitivní, lidé na sociálních sítích většinou chválí. Vznikají ale také obrázky, které vizuál karty parodují. Například karta „Krndačka“ s domalovaným portrétem primátorky Adriany Krnáčové, která dnes projekt veřejnosti představila.
Lítačka by měla nahradit problematickou kartu opencard, od února magistrát spustí nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak mají lidé jezdit na Lítačku. Lidé je dostanou po skončení platnosti své opencard. Primátorka už loni avizovala, že opencard do dvou let skončí. Podle magistrátního posudku je projekt předražený, zastaralý a neužitečný. Projekt opencard, který vznikl za vlády primátora Pavla Béma (ODS), stál Prahu nejméně 1,75 miliardy korun. Náklady na připravovaný projekt podle Krnáčové nepřekročí deset milionů korun.