Závan totality. Umělci se chystají uprchnout na Slovensko nebo do ilegality

ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB

Závan totality. Umělci se chystají uprchnout na Slovensko nebo do ilegalityNOVÉ 1
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Nadcházející podzimní volby do Poslanecké sněmovny se stanou přelomové minimálně pro jednu skupinu obyvatel v Česku. Někteří umělci či výtvarníci kvůli poměrům v republice zvažují, že buď svoji činnost přesunou do zahraničí, nebo se přejdou do „ilegality“ a některé povinnosti budou obcházet. Příkladem je elektronická evidence tržeb (EET), kterou považují za absurdní. Většina umělců totiž inkasuje v hotovosti jen výjimečně, povinnost evidovat se jich ale v příštím roce dotkne. Veřejně však se svou kritikou současných poměrů vystupovat nechtějí, bojí se msty.

„Po volbách s největší pravděpodobností dojde k dělení. Ti, kterým to jazykové znalosti a další možnosti dovolí, přesídlí za hranice. Ostatní se stanou jakýmsi undergroundem,“ popsal svá povolební očekávání pro server Echo24 český výtvarník, který se vedle umělecké tvorby věnuje i různé přednáškové činnosti. Patří k těm, kteří se o novou povinnost začali zajímat s velkým předstihem.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

„Jak jsem pochopil ze zprávy ministerstva financí, tak by se EET dotkla prakticky veškeré mé činnosti. Pakliže pravidelně tvořím a pravidelně dostávám nějaké honoráře a nejedná se nahodilou činnost, tak do toho spadnu rovnýma nohama,“ vysvětlil výtvarník, který část svých honorářů bere bezhotovostně převodem z účtu na účet, ale část také v hotovosti. Navíc vybírá vstupné na některé své přednášky.

EET se totiž v příštím roce dotkne právě i uměleckých a tvůrčích činností. „Tržby z umělecké činnosti obecně podléhají evidenci ve třetí vlně, tedy od 1. března 2018,“ potvrdila serveru Echo24 Michaela Tesařová z ministerstva financí. Výjimka podle Tesařové existuje jen v případě, pokud se jedná o vedlejší podnikatelskou činnost neziskové organizace, tedy veřejně prospěšného poplatníka. „V takovém případě může daný poplatník ještě uplatnit výjimku pro drobnou vedlejší podnikatelskou činnost,“ dodala.

Úprk na Slovensko

Právě proto, že by se evidence dotkla nejen jeho umělecké činnosti, ale také té přednáškové, chystá se výtvarník přesunout část své činnosti na Slovensko. „Pokud volby dopadnou blbě, tak já jsem připravený. Já jsem byl v disentu a teď tady zase cítím totalitu, takže tu nebudu. Slovensky umím a tam se mě evidence týkat nebude,“ dodal.

Zatímco v Česku je umělec podnikatel a on-line pokladnu mít musí, na Slovensku to vidí jinak. „Podle stanoviska ministerstva kultury tvoří duševní činnost tvorba autorských děl chráněných autorským zákonem a jejich následné rozšiřování prodejem a nebo jinou formou převodu práva se nepovažuje za podnikání, autor se nepovažuje za podnikatele, a proto se na něho nevztahuje povinnost používat elektronickou registrační pokladnu a nebo virtuální registrační pokladnu,“ uvedlo pro server Echo24 tiskové oddělení slovenského ministerstva financí.

Ačkoliv i slovenský resort financí připouští, že ne každý umělec je z této povinnosti vyňat, situace je tam pro umělce přívětivější. „V kompetenci ministerstva financí není posouzení, zda ten který umělec a ním poskytované činnosti splňují pojmové znaky díla a jsou předmětem autorského práva ve smyslu autorského zákona. Zjednodušeně řečeno, jak nějaký umělec svoji činnost nevykonává na bázi podnikání, nemusí pokladnu používat,“ dodalo oddělení.

Nový underground

Umělci se shodují na tom, že svoji činnost nedělají kvůli výdělku, ale kvůli tvorbě samotné a případný zisk je spíše vedlejším produktem. „Většina umělců, co vydrželi na volné noze, spíše přežívá, než aby měli nějaké výraznější příjmy. Váží si své svobody, která je pro tvorbu nutná. Elektronická evidence tržeb by ještě zatěžovala už tak náročné zaměstnání s vysokými náklady,“ popsal pro deník Echo24 situaci řady současných umělců další z nich, tentokrát pražský malíř. „Umělec si musí víceméně vše zařizovat sám a zastává pozici nejen tvůrce, ale i manažera, obchodníka, stěhováka, instalátora výstav, psavce projektů, daňového poradce, často i kritika apod,“ dodal.

Řada z těch, kteří by si pokladnu pořizovali kvůli několika málo prodejům ročně, se proto rozhodne jednoduše neevidovat. „Podle mého názoru by EET byla v naší branži zbytečná vzhledem k tomu, jak často dostávají výtvarníci nějakou hotovost. Většina peněz jde dnes stejně přes účty galerií, případně faktury a účty firem,“ dodal malíř, který nechce mít ve svém ateliérů vůbec internet a sám ani nevlastní chytrý telefon.

„Co jsem sondoval ze svého okolí, tak to zatím moc umělců neřeší. Může se do té doby ledacos změnit. A vůbec se netuší, jaké by měly být podmínky, pokud by tedy nějaké byly. Tedy myslím zavedení EET od určitého příjmu. Pokud bych ale EET musel mít, zkoušel bych to nějak obejít,“ dodal.

V určité ilegalitě už dnes působí jiný umělec, který tvoří grafiky. „Třikrát do roka prodám za hotové na nějaké výstavě. Kvůli tomu si nebudu pořizovat pokladnu. Takže třikrát do roka si budu připadat jako Nikola Šuhaj Loupežník,“ uvedl pro server Echo24. „Já už v undergroundu žiju, ale nikde to nehlásám, protože proč bych měl být perzekvovaný,“ dodal.

Podle něj je ale EET minoritním problémem. „EET je nic. Je to jen buzerace. Ale tady se vede válka proti lidem, a to si myslím, že jsme se dostali do patové situace,“ říká. „Je to tím, že se přežil systém státní správy. Neslouží tomu, čemu sloužit má. Když je instituce tak přebujelá, že si začne uzurpovat moc nad lidem, kterému má sloužit, tak je to podle mého konec,“ vysvětlil umělec, který současný vládu přirovnal k hadovi. „Musíme uříznout hadovi hlavu a had má hlavu jménem Babiš,“ dodal s odkazem na ministra financí Andreje Babiše (ANO).

Podle zprávy hodnocení dopadu, tzv. RIA by se v rámci tvůrčí, umělecké a zábavní činnosti měla povinnost elektronicky evidovat tržby dotknout asi pěti tisíc lidí. Jako první začali evidovat podnikatelé v pohostinství, kteří museli začít vydávat účtenky s povinnými údaji už od začátku prosince minulého roku. Letos v březnu se k nim připojil velkoobchod a maloobchod.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Návrat do pravěku. Kvůli EET si lidé v Hradci budou směňovat zboží

‚A kdy mám cvičit na housle?‘ Tržby musí evidovat i umělci či kapely

Rebel z Hospodářské komory: Šlo to i bez EET, Dlouhý to nechtěl slyšet

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články