Zpěvačka bez hlasu míří do kin
Praha místo Paříže
Francouzsko-český dobový film Marguerite se celý natáčel v Česku. Na začátku září soutěžil na festivalu v Benátkách a po pařížské premiéře dnes vstupuje do českých kin. Režisér Xavier Giannoli své výpravné kostýmní drama osobně uvede v pražském kině Lucerna.
Praha v jeho filmu zastoupila Paříž. O tom, že bude točit v Česku, měl Xavier Giannoli jasno už před deseti lety, kdy se ponořil do bizarního příběhu o zpěvačce, která si navzdory tomu, že jí chybí jakékoli hudební vlohy, zarputile plní sen o kariéře operní divy. Ač to může znít překvapivě, je to film založený na skutečném životním osudu.
Předobrazem Giannoliho hrdinky byla Američanka Florence Foster Jenkinsová, která žila v New Yorku ve 40. letech. Tato excentrická a zámožná dáma milovala operu a toužila se stát její skutečnou součástí, nejdříve vystupovala před přáteli, ale snila o velkém koncertě před skutečným publikem. Uspořádat vlastní recitál se jí (na vlastní náklady) skutečně podařilo a tato “královna kraválu”, jak jí nazýval dobový tisk, odzpívala recitál v Carnegie hall. Kromě odsudků si získala i kruh nadšených obdivovatelů, včetně operního pěvce Enrica Carusa.
Giannoli ovšem netočil biografický film, ale fikci. Ze života Jenkinsové si vypůjčil jen její pošetilou posedlost operou. Svou filmovou Marguerite ztvárňuje jako vášnivou ženu, která ve své zálibě hledá především útočiště před sžírající osamělostí. Baronka Marguerite Dumontová je okolím vysmívaná, její manžel, zchudlý aristokrat, ji dokonce v hovoru s milenkou označí za monstrum. Přestože je Marguerite snadný terč, dokáže mínění svého okolí postupně měnit – i když za cenu úplného sebezničení.
Hlavní hrdinku ztvárnila populární francouzská herečka Catherine Frot, českému publiku známá třeba z filmů Obracečka not, Blbec k večeři anebo Z prezidentské kuchyně. Na nabídku Giannoliho, který je i autorem scénáře, kývla okamžitě. ,,Přečetla jsem si scénář a pro Marguerite se nadchla. Vnímala jsem ji jako velkou osobnost, citlivou a nevinnou duši. Ale také jsem si uvědomovala všechny Margueritiny paradoxy, které jsou ve filmu důležité, protože ani ona není černobílá. Marguerite není schopná rozeznat zlo, špatné stránky lidského chování prostě nevnímá. To je to na jednu stranu obdivuhodné, ale také velice nebezpečné. Ano, její naivita může být k smíchu. Pokud je obklopena lidmi, kteří se s ní snaží manipulovat, je úplně bezbranná. A v tom je i její tragičnost,” říká Frot.
Češi na place
Souhlas hlavní hrdinky bylo to první, co měl Giannoli v ruce, přípravy samotného natáčení se ovšem zdlouhavě vlekly, režisér mezitím stihl natočit tři své úspěšné filmy: Píseň pro tebe, Na počátku a Superstar. Všechny byly vybrány do soutěží filmových festivalů – Cannes nebo Benátek. Natáčení Marguerite bránily i nevýhodné podmínky v Česku, kvůli kterým se zahraniční filmové produkce hojně přesouvaly do výhodnějších destinací, zejména Maďarska. Díky systému pobídek, který prosadil Český fond kinematografie v roce 2010, se ale situace opět změnila a do Prahy se vrátily jak velké holywoodské produkce, tak evropské štáby včetně Giannoliho.
Jeho výpravné kostýmní drama stálo celkem 7,5 milionu eur, koprodukčně se na něm podílela česká společnost Sirena Film a 15,2 miliony přispěl i Státní fond kinematografie. Peníze ale podle Giannoliho nebyly tím nejdůležitějším důvodem, proč si vybral k natáčení Prahu: ,,Praha je město hudby, opery, Mozart tu dirigoval svého Dona Giovanniho… A můj film je o opeře a vášni pro hudbu. Nechtěl jsem přesnou kopii Paříže, ale prostředí, které je víc iluzivní a dává prostor pro fantazii. Moje hrdinka žije ve světě svých snů a já chtěl aby podobně působil můj film,” říká režisér.
Natáčelo se ve vinohradském divadle, na právnické fakultě anebo před Rudolfinem, na zámku Slapy, a v brněnském Mahenově divadle. Češi byli zastoupeni i mezi filmovými profesionály, Giannoli do týmu přizval filmového architekta Martina Kurela, asistenta režie Mirka Luxe a mnohé další – techniky, desigéry i herce. Ve vedlejších úlohách se objeví třeba Boris Hybner nebo Petra Nesvačilová.
Český koproducent Artemio Benki očekává, že film na mezinárodním trhu uspěje. ,,Troufám si tvrdit, že na to, že jde o evropský film, můžeme čekat velký úspěch. Už dnes je prodaný do 125 zemí světa,” říká. A jeho slovům nahrává i fakt, že se film během jediného víkendu stal nejnavštěvovanějším snímkem ve Francii, kde se stal zároveň jedničkou v předprodeji. To že jde o strhující příběh, dokládá i fakt, že v USA právě režisér Stephen Frears dotočil film na stejné téma s Meryl Streepovou v hlavní roli. Jeho film je ale biografický a sleduje skutečný osud Florence Foster Jenkinsové.