Volkswagen Passat Alltrack: Dospělé auto, připravené na všechno
Volkswagen
Alltrack je označením passatu, který se trochu víc hodí do terénu. Vychází z modelu Variant (kombi) a prodává se u nás od října 2015. Dokáže si poradit i v Alpách?
První generace Alltracku debutovala už v roce 2012 a vycházela z předchozí generace passatu. Ta současná logicky vychází z osmé generace a od běžného kombi je na první pohled odlišitelná. Charakteristické jsou doplňky karoserie: všimnete si zejména plastových ochranných lišt, podélných střešních nosičů, jiných nárazníků s odlišnou mřížkou vepředu a s plastem lemovanými koncovkami výfuků vzadu (jeden je falešný). Vzadu najdeme LED světlomety, vepředu zase charakteristické mlhovky.
Slušná výbava
Alltrack má zvládnout lehký terén, takže nepřekvapí, že světlá výška dosahuje 174 mm (o 27,5 mm víc než u běžného Variantu) a pod motorem najdeme kryt z tvrdého plastu, chránící hnací ústrojí. To už ale usedám do důvěrně známého a ergonomicky skvěle řešeného interiéru. Zde jsou novinkou specifická sedadla, skvěle držící tělo v zatáčkách. Kombinace alcantary a tkaniny s názvem 7 Summits je také velmi příjemná a snad bude i odolná.
Model je logicky nabízen pouze s pohonem všech kol, který v tomto případě zajišťuje spojka Haldex páté generace. Ta zajišťuje připojení zadní nápravy ještě dřív, než přední kola proklouznou – v praxi jsem to vyzkoušel na sněhu, kde opravdu nebylo žádné zaváhání znát. Systém funguje velmi dobře, a navíc mu pomáhá i XDS+, což je v podstatě simulace funkce samosvorného diferenciálu (na obou nápravách). Výbava tedy slušná, ale co je pod kapotou?
Vyznavači manuální převodovky si mohou vybrat pouze nejlevnější verzi s motorem 2.0 TDI (150 k) za 910 900 Kč. Ti ostatní dostanou buď silnější TDI (190 k) v kombinaci s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG, nebo, jako v případě testovaného modelu, nejsilnější BiTDI se dvěma turby, výkonem 240 k a cenovkou 1 089 900 Kč bez příplatků. Ano, a kdo by zatoužil po točivém benzinovém motoru, může sáhnout po čtyřválci 2.0 TSI (220 k), taktéž s převodovkou DSG. Cena není nejnižší, ale dalo se to čekat. Výbava je spíše průměrná – dostanete sice automatickou klimatizaci, ovšem například za LED světla si stejně připlatíte. Příplatků je obecně opět celá řada, náš testovaný vůz je třeba pochválit za skvělou navigaci (Discover Pro za 53 500 Kč), naopak haním 19palcová kola. Sice vypadají velmi efektně, ale stojí 24 400 Kč a snižují komfort.
Příjemné zjištění
Tím se dostáváme k jízdě. Passat Alltrack vyniká určitě směrovou stabilitou, odhlučněním i ve vysokých rychlostech, přesným řízením a motorem. Vrcholné dvouturbo produkuje drtivých 500 Nm točivého momentu, což znamená, že auto reaguje na pobídku prudkým zrychlením v jakékoli rychlosti. Dynamika je opravdu skvělá a turbodiesel navíc neruší ani svým zvukovým projevem. Celková spotřeba? Po 1200 km ve čtyřech s plným (ohromným) kufrem jsme naměřili pěkných 6,9 l / 100 km, rychlá jízda po autobahnu vyžene spotřebu zhruba na 8 l / 100 km. Považuji to za adekvátní… Převodovka DSG si, jak známo, lépe rozumí s většími a výkonnějšími motory. S testovaným dvouturbem byla celkem sladěná, nic mi přímo nevadilo, ani rozjezdy už nepůsobily tak hrubě, jak jsem byl zvyklý. Příjemné zjištění.
Pak jsou stránky, které mě u Alltracku zcela neuchvátily. Například zmiňovaný komfort, za který ale dle mého názoru mohly jen a pouze kola. Na sériových 17palcových discích by to určitě bylo lepší, ovšem takhle byl vůz zbytečně tvrdý a o nerovnostech informoval posádku. Sice ne vyloženě rušivě, ale znát to bylo. Doporučuji ušetřit za kola a raději řešit třeba ohromné panoramatické okno, jež doslova otevírá oblohu nad hlavou (29 400 Kč). Trochu rušivě, zejména při ostřejším stylu jízdy, působí také řada různých bezpečnostních asistentů, například ten, který upozorňuje na nebezpečí srážky s vozidlem vpředu. Raději bych ho neměl, je zbytečně horlivý.
Všechny verze modelu Alltrack jsou vybaveny voličem jízdních režimů – Eco, Normal, Sport a Individual. Navíc mají ale i režim Offroad. Ten přizpůsobí všechny důležité jízdní a asistenční systémy vozu provozním podmínkám v terénu. Součástí tohoto komplexního systému, který ovlivňuje například funkci ABS na sypkém povrchu nebo ESP na ledu, je také asistent pro rozjezd do kopce a sjíždění strmých svahů.
Alltrack je vyspělé, kvalitně působící auto, které nabídne velmi dobrou úroveň vnitřního pohodlí i na dlouhé cestě. Též zadní sedadla jsou dobře tvarovaná, navíc máte vždy k dispozici dobře přístupný zavazadlový prostor o hodnotě 639 až 1769 litrů. Trochu mě ale odrazuje pohled do ceníku – dobré auto střední třídy to je, ale 1,1 milionu korun je trochu dost, navíc když příplatky testovaný vůz posunuly ještě o dalších dvě stě tisíc výš.
Plusy:
Výkonný motor, pohonné ústrojí, dynamika, terénní schopnosti, prostornost, funkčnost
Minusy:
Vyšší cena, komfort na velkých kolech, bezpečnostní asistenty
Verdikt:
Alltrack je celkově povedené, dospělé auto. Je praktický, má silné motory a čtyřkolka funguje bezvadně. Snadno bych dokázal naspecifikovat vůz dle svých představ a musím říct, že jako společník aktivní rodiny by mi dost vyhovoval. A navíc, utáhne 2,2 tuny…