VW Arteon: Magnet na pozornost okolí

VW Arteon

VW Arteon: Magnet na pozornost okolíAUTOTEST 11
Auto
Sdílet:

Volkswagen opět postavil stylovější verzi úspěšného Passatu. Tentokrát se už nejmenuje CC jako v minulosti, ale dostala nový název Arteon. Během týdenního soužití jsem zjišťoval, jak funguje nejsilnější verze TSI o výkonu 280 koní.

Jestliže nový Arteon ve vyzývané žlutém laku kurkuma postavíte do centra malého města, máte jistotu, že každý bude vědět, kdo z něj vystupuje. Již tak celkem efektně tvarovaná karoserie pětidvéřového liftbacku v něm ještě více vynikne. Volkswagen se na svých stránkách chlubí tím, že Arteon vzbuzuje pozornost všude, kde se objeví. A je to pravda. Je určitě nepřehlédnutelný a všichni, kdo ho spatří, si ho prohlížejí. V tomto ohledu tedy jednoznačně body pro značku, ale šedá myš raději usedne do Passatu, z něhož Arteon technicky vychází.

Vnější tvary definuje hlavně agresivní příď s výraznými horizontálními chromovanými lištami. Zboku vynikne dlouhý rozvor (2837 mm) i nízká silueta, kterou výrobci rádi navozují dojem kupé. Mě se ale nejvíc líbí použití bezrámových dveří, které jsou bezpochyby nejluxusnějším prvkem, jež Arteon odděluje od běžné konfekce.

Pokud na exteriér řeknete prostě jen „wau“, v interiéru vaše emoce vychladnou. Víceméně totiž usedáte do vnitřního prostoru známého z levnějšího Passatu. Ve skutečnosti to asi není problém, německá preciznost a svým způsobem strohost se někde projevit musí a nedá se nazvat za nežádoucí, ale na druhou stranu by (i vzhledem k ceně) mohl být interiér zajímavější. Dominuje mu displej o úhlopříčce 9,2 palce, který považuji za skvělý – přehledný a rychlý, s moderní grafikou a logickým uspořádáním všech palubních funkcí. Oceňuji i stále rozšířenější možnost zobrazení navigace na digitálním přístrojovém štítu. Co se týče komfortu, je to průměr.

Prostoru pro cestující je dostatek, i vzadu si pohodlně sedne cestující s výškou 190 cm. A navíc má dost místa na nohy i hlavu. Vpředu je to podobné, pozice za volantem je slušná, drobnou výtku směřuji jen k příliš rovným opěradlům sedadel, na nichž jsem při delší jízdě nemohl najít pohodlnou pozici, ze které bych necítil záda. Pak je tu zavazadelník, který je díky výklopným pátým dveřím asi tím nejpraktičtějším, jaký můžete u osobních Volkswagenů najít. Už základních 563 litrů je velmi dobrá hodnota, navíc velmi dobře využitelná.

Dvoulitrové TSI s velkým turbodmychadlem nabízí výkon 280 koní v rozmezí 5100 až 6500/min a točivý moment 350 Nm. Papírově to při hmotnosti 1,7 tuny znamená zrychlení na 100 km/h za 5,6 s. Pocitově je auto o něco pomalejší, ale určitě mu nelze upřít důstojnou dynamiku. Motor TSI pracuje nejlépe ve středních otáčkách, z nízkých se dostává vlažnějším tempem a vrchol mu chybí (což je dnes celkem běžné). Je spojen výhradně s pohonem všech kol 4Motion (Haldex V) a sedmistupňovou převodovkou DSG. K ní mám jako obvykle výtky. Obecně funguje lépe než ve spojení s naftovým TDI, ale i tak má stále své mouchy. Zatímco rozjíždění v běžných režimech se zlepšilo, reakce na prudké přidání při nutnosti předjíždění je pomalá i ve sportovním režimu. Pokud budete chtít zažít sportovně laděnou jízdu například někde na okreskách, doporučuji využít k řazení páčky pod volantem. Je to lepší, než pokud necháte řadit převodovku dle svého, ale ani tak to není ideální – převodovka se občas chová lehce zmateně a nemusí vždy včas pochopit váš záměr. Bylo by fajn, kdyby byl manuál alespoň v nabídce…

Vůz byl vybaven nejen 20palcovými koly s nízkou pneumatikou, ale i adaptivními tlumiči DCC. Ve sportovním režimu byl vůz tužší a zvláštně napružený s tím, že výraznější nerovnosti přenášel do interiéru a uměl i rázovat. Režim Comfort je pro jízdu mnohem přirozenější. Posilovač řízení sice změkne, ale vzhledem k tomu, že o nějaké zpětné vazbě je v tomto případě zbytečné polemizovat, zase tak to nevadí. Naopak podvozek se chová lépe, příjemně pluje přes nerovnosti a zbytečně nemlátí. A to je fajn.

Arteon nabízí celou řadu různých podpůrných a bezpečnostních systémů. Zmíním například adaptivní LED světlomety s funkcí proti oslnění vpředu jedoucího vozidla, funkci Area View s kompletním přehledem o okolí vozidla nebo Emergency Assist, jež částečně přebere řízení v okamžiku zdravotního problému a dokáže vozidlo navést k bezpečnému zastavení. Nesmíme opomenout ani vylepšený adaptivní tempomat ACC s předvídavou regulací rychlosti či systém Front Assist s funkcí rozeznávání chodců, který v případě hrozící kolize sám vozidlo brzdí až do úplného zastavení. Samozřejmostí je i pokročilý parkovací asistent schopný samostatně zaparkovat do předem vybraného prostoru.

Nejsilnější Arteon spotřebuje minimálně 7,5 l/100 km při skutečně pohodovém ježdění, využívání potenciálu vás posune nad 12 l/100 km. Vzhledem k výkonu a nemalé hmotnosti (a relativně malému motoru) to považuji za přijatelné hodnoty.

V zatáčkách je patrná vyšší hmotnost, ale široké pneumatiky vynikají přilnavostí, která přirozenou nedotáčivost výrazně utlumuje (tedy pokud je sucho). V praxi se i na úzkých okreskách dá s Arteonem jezdit docela svižně, pochvalu zaslouží i slušný přehled o karoserii. Výraznější emoce z řízení asi nikdo ani nečeká, a to oprávněně.

Volkswagen Arteon začíná na ceně 949 900 Kč, což není zrovna málo. Testovaný (vrcholný) model dosáhl hodnoty 1,5 milionu Kč, čímž se dostává do konkurence prémiových značek. Na „lidový vůz“ je docela drahý a to i přes jistou dávku výjimečnosti, kterou nabízí.

Plusy:

Vnitřní prostor, variabilita, trakce, slušný výkon, aerodynamika

Minusy:

Převodovka DSG a její prodlevy, vyšší cena, chybí šestiválec

Verdikt:

VW Arteon je pěkně postaveným a určitě elegantním nástupcem modelu CC. Vypadá skutečně efektně, a objektivně v žádném ohledu vyloženě nepropadá, naopak se snaží zvládnout všechno tak, jak nejlépe vzhledem k technice a své německy strohé povaze může. Z mého pohledu mu trochu chybí charakter, něco, čím by mě lákal k usednutí a jízdě. A také bych si odpustil převodovku DSG, jenž jinak slušnému motoru ubírá na zřetelnosti. A pak je tu docela vysoká cena nejsilnější verze, která dovoluje lovit v revíru prémiových vozů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články