Taxikáři blokovali cestu na letiště. Bojují tím proti Uberu
Taxikáři vs. Uber
Blokace cesty na letiště skončila. Pražští taxikáři dopoledne pomalou jízdou protestovali proti aplikaci Uber. Celkově se akce zúčastnilo asi 70 vozů. Většina Pražanů přitom jejich jednání nepodporuje. Podle průzkumu NMS Market Research, 81 % z nich s protesty taxikářů nesouhlasí a 71 % dotázaných považuje protesty za neoprávněné. Nevoli vyjádřilo letiště i magistrát.
Taxikáři zablokovali letištní cestu v obou směrech. Mezi nejhůře postihnutá místa patřily ulice Lipská a Aviatická, kde se provoz ocitl na 4 stupni. Policie celou situaci monitorovala pomocí dvaceti stanovišť umístěných podél trasy. Nasadila také vrtulník. Police u některých taxikářů řešila protiprávní pomalou jízdu.
Policie nakonec některé úseky krátkodobě uzavřela a dopravu odklonila, aby předešla ještě většímu zhoršení.
Dopravní podnik byl po domluvě z vedením letiště připraven objíždět kolonu po letištní ploše. Dispečinky Taxi Praha a Fix, které mají smlouvu z letištěm, se k protestu nepřipojily.
Pražské taxikáře podpořili jejich brněnští kolegové, kteří uspořádali obdobnou jízdu. Uber je přitom v Brně zakázaný.
„Jsme nuceni sáhnout po tomto řešení, neboť nás všechny v Praze neustále okrádají o naši práci nelegální přepravci využívající aplikaci Uber, Taxify… Státní orgány i přes nesčetné urgence, prosby, nátlak, upozorňování, neučinil jediný krok k nápravě situace, pouze nečinně přihlíží každodennímu porušování zákonů a vyhlášky v Praze,“ odůvodnilo akci na Facebooku Sdružení českých taxikářů, které protest zorganizovalo.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„Povedla se nám úžasná věc a to spojit se jak mezi sebou, tak sjednotit i dispečinky a máme jedinečnou příležitost, jak dát najevo, že daná situace je již neúnosná a žádáme její radikální řešení,“ vyzývá Sdružení taxikáře, aby se akce zúčastnili. A to i ty mimopražské. „Nenechme se zahanbit, je v zájmu každého z nás se akce zúčastnit. Zdůrazňujeme, že se to týká opravdu každého z nás ! ! !“ stojí na Facebooku.
Letiště proto varovalo cestující, že se avizovaná protestní jízda taxikářů v pondělí od 10 hodin může dotknout i příjezdových cest na letiště a způsobit jim zpoždění. „Rádi bychom všechny cestující ujistili, že ve spolupráci s Policií ČR celou situaci intenzivně řešíme. Bohužel jsme dotčeni protestem, ve kterém Letiště Praha nemůže žádným způsobem aktivně přispět k řešení důvodů sporu,“ uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková. Letiště zřídilo speciální informační centrum. Bude radit cestujícím jak nejlépe využít MHD.
Janoušková dodala, že pražské letiště vnímá pondělní protest jako snahu poškodit renomé mezinárodního letiště nejen doma, ale především v zahraničí. „Spory mezi pražskými taxikáři a společností Uber se bude ve čtvrtek 5. října zabývat ve Strakově akademii expertní skupina pod vedením vládního zmocněnce pro digitální agendu. Jelikož byl tedy dialog nastartován, nevidíme důvod, proč by měli taxikáři blokovat mezinárodní letiště a ohrožovat tak včasné odlety cestujících z celého světa,“ uvedla k tomu mluvčí.
Na komplikace byla připravena policie, magistrát a dopravní podnik. Podle zákona o silniční dopravě přitom řidič nesmí omezovat plynulost provozu bezdůvodně pomalou jízdou. Za to může dostat pokutu až 2 tisíce korun na místě a ve správním řízení to pak může být 2500 korun.
Praha nespokojenost taxikářů nechápe
Magistrát protest taxikářů dlouhodobě kritizuje. „Považujeme jej za nesmyslný nátlak několika taxikářů. Situaci budeme společně s policií sledovat a naším společným cílem je zasáhnout tak, aby byla doprava omezena co nejméně. Řešení situace na místě bude zejména v rukou policie,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman s tím, že se Praha snažila situaci řešit se společností Uber i taxikáři. „Jednali jsme se zástupci společnosti Uber ve snaze, aby svou službu legalizovali. To se bohužel doposud nestalo. Vedli jsme jednání i se zástupci taxislužeb, kteří požadovali úpravu podmínek jejich působení v hlavním městě, ale ani tato jednání nikam nevedla,“ řekl.
Taxikářům vadí, že řidiči přepravní služby sdílené ekonomiky, jako Uber nebo Liftago, jezdí bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Získat taxikářskou licenci přitom není úplně jednoduché. Uchazeč totiž musí kromě běžných řidičských znalostí a znalostí příslušných zákonů absolvovat také test z místopisu. Sama společnost Uber ale tvrdí, že není taxislužba – že pouze nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.
V Praze legálnost provozu Uberu řeší již řadu měsíců soud a dosud nerozhodl. V Brně začal Uber jezdit letos 1. února a v červenci soud zakázal jeho služby předběžným opatřením. Argumentuje tím, že Uber funguje stejně jako taxi a nesplňuje zákonné požadavky na taxikáře kladené.
Podobné problémy řeší i Velká Británie. Londýnský úřad zodpovědný za dopravní systém 22. září oznámil, že Uberu neobnoví provozní licenci, která vyprší na konci září. Praktiky Uberu podle úřadu představují bezpečnostní riziko pro veřejnost. Aplikaci Uber v Londýně využívá zhruba 40 tisíc řidičů a 3,5 milionu cestujících.