Za koho kope ministr Chládek?
Ministr Chládek se rád prezentuje jako sportovec, fotbalista. Kdo sleduje jeho kroky, musí si položit otázku: „Za koho kope ministr Chládek?“
Z titulu jeho funkce by se nabízela jistě snadná odpověď: za školství. Tak by se to na ministra školství slušelo. Nápady, které nabízí, tomu však neodpovídají. Jeho způsob řízení rezortu jsem už dříve popsala jako bolševizaci školství.
Chládkovy představy o školství znamenají především zákazy třeba prodeje sladkých, nezdravých potravin, regulace prostřednictvím registrů učitelů, dohled nad dětmi v rámci neochoty podpory individuální vzdělání na 2. stupni základních škola a nově i „čipování“ dětí.
Právě digitalizace, kterou v posledních týdnech tak vehementně prosazuje, vzbuzuje velké rozpaky. Začalo to tablety pro prvňáky a pokračuje to dalším využitím informační podpory, tentokrát pod záminkou bezpečnosti. Prvotní nápad s tablety se dál rozšiřuje, jistě k velké radosti počítačových firem, možná i s jejich nápovědou.
Naše školství se stává limitujícím faktorem konkurenceschopnosti České republiky. Úkolem ministra je vytvářet podmínky pro zlepšení úrovně školství, posílení kvality pedagogických fakult a motivovanosti učitelů. Začít by měl u financování regionálního školství a zlepšení finanční situace základních škol. Ty ať si potom rozhodnou, jak budou zdroje využívat, jaké pomůcky pro svoje prvňáky pořídí a jak budou dbát na bezpečnost dětí ve škole. Čipy nejsou samospasitelné, jak ukázal nedávný tragický případ.
Řešení je to méně efektní, velice pracné, ale povede k cíli – zlepšení situace ve školství. Je to i Váš cíl, pane ministře Chládku? Proč nás o tom svými nápady nutíte pochybovat?