Facebook proti nelegální migraci. Společnost začala mazat reklamy pašeráků lidí
Sociální sítě
- red,
Facebook vyrazil do boje proti převaděčům migrantů. Populární sociální síť začala mazat příspěvky, které dělaly reklamu převaděčským službám. Pašeráci lidí propagovali své služby jako bezpečné a úspěšné. Také nabízeli systém pojištění pro případ, že by loď byla zadržena pobřežní stráží a vrácena zpět, píše deník The Guardian.
Příspěvky převaděčů jsou psány arabsky a často obsahují „svědectví“ lidí o tom, jak cesta byla bezpečná a úspěšná. Rovněž se objevují videa na nichž jsou migranti zachyceni s plovacími vestami, na velkých lodích a na klidném moři. Nejčastěji jsou propagované cesty z Egypta do Itálie a z Turecka do Řecka.
Někteří pašeráci nabízejí systém pojištění. Tvrdí, že pokud loď cestou do Evropy zachytí bezpečnostní složky a vrátí jí, tak další pokusy budou zadarmo.
Facebook tyto příspěvky odsoudil. „Pašování lidí je protizákonné a Facebook nedovoluje jakékoliv příspěvky, které koordinují tuto aktivitu,“ prohlásil mluvčí Facebooku. Dále vyzval, aby lidé podobné příspěvky nahlašovali. Facebook je smaže a v případě potřeby předá policii k prošetření.
Pašování lidí je jedna ze současných nejlukrativnějších nelegálních aktivit. Celkově se v něm protočí 35 miliard dolarů (asi 766 miliard korun) ročně. Zároveň je pašované velmi nebezpečné. Jen tento rok zahynulo ve Středozemním moři 2400 migrantů.
Přes tyto mrtvé se pašeráci na Facebooku prezentují jako hrdinové, kteří lidem pomáhají dosáhnout vysněný život v Evropě. Na Facebooku rovněž sdíleli své ceníky. Nejlevnější byl převoz za 450 dolarů (skoro 10 tisíc korun) v malé kocábce. Za 1500 dolarů (téměř 34000 korun) převaděči nabízejí cestu v „bezpečné rodinné jachtě“.
Odhaduje se, že za posledních pět let překročilo nelegálně hranice EU dva miliony lidí, 95 procent přijelo po moři.