Zmatek a nejistota. Povinná školka straší rodiče i ředitele
Problémy kolem povinné školky
Do konce května se rodiče předškoláků musí rozhodnout, jestli své děti přihlásí do školky, nebo je budou učit doma a docházet na „ověřování“. Předškolní rok je pro ně totiž od září povinný. Z čeho by „přezkoušení“ mělo být a jak bude vypadat, však stále nevědí ani rodiče, ani ředitelé. Otázkou zůstává i co s těmi, kteří se nepřihlásí a jestli vůbec bude pro všechny ve školkách místo.
Novela školského zákona rodičům jasně stanovuje, že dítě do školky buď musí docházet každý den nejméně na 4 hodiny, nebo musí mít tzv. individuální vzdělávání a chodit na pravidelné ověřování. A právě kolem toho panuje nejvíce otázek. Nikdo totiž přesně neví, kdo má co vlastně ověřovat. Podle předsedkyně Asociace předškolní výchovy Evy Opravilové nemají jasno ani ředitelé školek.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„Žádné oficiální stanovisko k tomu zatím není a žádné standardy nemáme, čili se předpokládá tradiční tvořivost a adaptabilita učitele, který si s tím bude muset nějak poradit. Nikdo neví, co to přinese,“ řekla pro Echo24 Opravilová.
Aktuálně podle ní probíhá připomínkové řízení k vyhlášce, která by měla věci vyjasnit. Opravilová dále upozorňuje například na to, že nikdo neví, kdo má kontrolovat to, zda rodič dítě do školky skutečně nahlásil. Mnozí rodiče podle ní ani nevědí, že předškolní dítě do školky musí. „Myslím, že byla škoda, že se ty věci nespustili v experimentálním provozu. Takto se to budou učit za pochodu učitelé, ředitelé i rodiče. Navíc vše, co je povinné, budí odpor,“ dodala Opravilová.
Ministerstvo školství však uvádí, že směrnice, kterými se mají ředitelé školek řídit, existuje. Jde o tzv. rámcový vzdělávací plán pro předškolní vzdělávání, jenž je podle ministerstva základním dokumentem pro vzdělání dětí od 2 do 7 let. „Vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla pro institucionální vzdělávání dětí předškolního věku. Ta se vztahují na pedagogické činnosti probíhající ve vzdělávacích institucích zařazených do sítě škol a školských zařízení,“ uvedlo pro Echo24 ministerstvo školství.
Dítě bude při ověřování dovedností nervózní
Zmatení jsou především rodiče. „Ani vlastně nevíme, z čeho budou děti zkoušet. I kdyby to dítě nějaké testy nesplnilo, tak ho stejně do školy musí vzít, protože docházka je povinná. Maximálně můžou doporučit odklad. Ředitelé školek nevědí, co s tím, plácají se v tom, neví, jestli budou muset každou hodinu omlouvat,“ řekla pro Echo24 cestovatelka a blogerka Veronika Hurdová, zakladatelka facebookové skupiny Krkavčí matka, jež vychovává tři děti.
Ještě dodnes bylo totiž běžnou praxí, že rodič dal dítě do školky třeba jen na tři dny v týdnu. To už však podle nového zákona možné nebude. „Považuji to za zbytečnou buzeraci, je to potupná zkušenost, když je dítě úplně v pořádku. Proč má chodit na přezkušování, jestli není nějaký asociál,“ uvedla úspěšná manažerka a blogerka roku 2015 a matka pěti dětí Markéta Šichtářová.
Problém je podle Opravilové i v tom, že dítě je při jakémkoliv přezkoušení či ověřování nervózní. „Každý psycholog vám řekne, že dítě může mít vůči cizí osobě zábrany a bude reagovat zcela jinak, než když někoho zná, může mlčet nebo bude mít ostych. Děti mají běžně i zábrany v sociální oblasti. Výkon tím může být zkreslený,“ řekla Opravilová.
Novela je šitá horkou jehlou
Obavy ředitelů a rodičů z průběhu ověřování naopak mírní expertka v oblasti domácího vzdělávání, soukromého, státního a církevního školství Stanislava Kratochvílová. Povinné předškolní vzdělávání sice podle ní není šťastným řešením, ale na základě zkušeností s hodnocením individuálně vzdělávaných dětí na základních školách vidí i pozitiva. „Ověření může být kvalitní čas strávený s rodiči a jejich dětmi během rozhovoru o jejich způsobu vzdělávání dítěte a užitečnou vzájemnou výměnou informací ohledně vzdělávacích zdrojů a zajímavostí,“ uvedla pro Echo24.
Neklid z celé situace ale chápe. „Novela zákona je ušita horkou jehlou, má množství nedostatků, které nyní se zaváděním do praxe vycházejí na světlo. A právě ředitelé jsou ti, kteří nesou za situaci v MŠ plnou zodpovědnost,“ dodala Kratochvílová, jež novinky ze školství publikuje na webu Učit nebo neučit?.
Jako problém se také ukazuje nedostatek míst pro děti. Nejenže je školka povinná pro předškoláky, ale navíc do ní mohou nově chodit i dvouleté děti. Zda bude kapacita stačit pro všechny, však zatím jisté není. Vše se podle Opravilové uvidí až budou zveřejněna první čísla přihlášených dětí. Také upozorňuje na to, že ředitelé školek musí držet místa i těm dětem, které sice budou mít individuální výuku, ale z té mohou kdykoliv přejít do běžného režimu.