Skanska čelí podezření z korupce z doby kdy ji řídil Ťok
Stavební společnost Skanska čelí podle Radiožurnálu podezření z korupce z doby, kdy ji vedl nynější ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Švédští interní auditoři v roce 2011 údajně zjistili, že česká pobočka vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 milionů korun, uvedl rozhlas. Peníze údajně putovaly na úplatky do firmy, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7. Ťok i Skanska odmítli, že by šlo o korupční jednání. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) vyzval ministra, aby veřejnosti poskytl maximum informací o této kauze, a vyvrátil tak veškeré pochybnosti.
Skanska označila informace o úplatcích, které získal švédský a český rozhlas od dvou vysoce postavených zdrojů z firmy, za nepřijatelné a nepodložené spekulace.
„Skanska v roce 2011 provedla rozsáhlý interní audit tohoto projektu. Na základě všech prověřených dokumentů a osobních výpovědí vznikla závěrečná zpráva auditorů, která jednoznačně vylučuje jakékoli porušení etických zásad,“ uvedla v tiskové zprávě česká Skanska. „Reportáže nepřinášejí žádná fakta, která by toto obvinění potvrdila,“ tvrdí stavební firma.
Švédské rádio Ekot na svých internetových stránkách uvedlo, že interní kontrola ve Skansce v roce 2011 odhalila vyplacení úplatků, vedení firmy ale neučinilo v reakci na to žádné kroky. „Je správné, že jsme provedli interní kontrolu, ta však neodhalila nic, co by ukazovalo na nějaké provinění vůči etice,“ řekl agentuře Reuters Edvard Lind ze švédského zastoupení Skanska.
Premiér Sobotka očekává, že Ťok i Skanska co nejdříve veřejnosti vše objasní a vyvrátí podezření z korupce. „Je to na něm a já mu držím palce, aby všechny kroky vysvětlil,“ řekl dnes předseda koaliční vlády na Radiožurnálu. Zatím prý nemá informace o tom, že by v tomto případě byl porušen zákon.
Nešlo o vyvádění peněz
Výběrové řízení na dostavbu silnice R7 vyhrálo v roce 2008 konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska. Šlo o zakázku za 2,2 miliardy korun. Vedoucím konsorcia byla podle rozhlasu Skanska se 71,5 procenta, o dva roky později se však 16,5 procenta vzdala ve prospěch Geosanu. Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, najal si na výstavbu mostu Skansku, ale za méně peněz, popsal Radiožurnál.
Podle Ťoka nešlo o žádné vyvádění peněz, ale o změnu podílu v konsorciu. Společnost Geosan požadovala větší podíl prací na uvedené zakázce a Skanska jí vyšla vstříc. Následnou nižší cenu, za kterou Skanska nakonec zakázku stavěla, vysvětlil snížením cen stavebních prací mezi roky 2008 a 2010, které tehdy představovalo pokles o zhruba polovinu. Vliv na vývoj kauzy může mít i skutečnost, že auditor, který se jí zabýval, byl ze Skansky vyhozen, a proto se firmě mstí, dodal ministr.
Ťok Radiožurnálu sdělil, že podezření na korupci neměl, šlo podle něj o věc zděděnou z minulosti. Firmu ale řídil od února 2008 a první smlouva o konsorciu byla podepsána 31. července 2008. Výběrové řízení běželo ještě o několik týdnů později. Samotná konsorciální smlouva je podepsána až v červnu 2010, dodal Radiožurnál.
Podle mluvčí Geosanu Vlasty Konšelové bylo navýšení prací s ostatními účastníky konsorcia dohodnuto již na začátku.