Islámský kyberterorismus? Hackeři zaútočili na miliony Britů
Útok na mobilní síť TalkTalk
Britského poskytovatele placené televize, internetu a mobilních sítí TalkTalk zasáhl obří hack, který mohl poškodit více než 4 miliony zákazníků operátora. Důležité osobní údaje jako plná jména, adresy, telefony a bankovní údaje mohla přitom ukrást některá z militantních islamistických skupin, píše The Guardian.
Mezinárodní teroristický podtext může mít jeden z nejrozsáhlejších zaznamenaných počítačových útoků v dějinách Velké Británie. Pomocí stránek poskytovatele telekomunikačních služeb TalkTalk se hackeři dostali k datům jako jsou kontaktní údaje, přesná jména a adresy a pro mnohé i k tomu nejdůležitějšímu – přístupovým údajům k bankovním účtům.
Our CEO Dido Harding apologises to #TalkTalk customers about disruption caused by the #cyberattack on our website https://t.co/eKRO4L10iX
— TalkTalk Comms (@TalkTalkComms)
22. Říjen 2015
„Na první pohled se zdá, že se jedná o islámský kyberterorismus,“ uvedl pro BBC Radio 4 bývalý detektiv kyberkriminálního oddělení Scotland Yardu Adrian Culley. Hackeři se totiž k útoku přihlásili „ve jménu Alláha“, britská policie tak tuto spojitost nyní musí prošetřit.
„TalkTalk Hackers“, jak se skupina pojmenovala, zveřejnila jako důkaz množství emailových adres a čísel pojištění zákazníků firmy. Část z uniklých dat se objevila v příspěvku na stránce Pastebin, přes kterou se dají anonymně zveřejňovat i větší texty. „Naučíme naše děti používat web pro Alláha,“ stálo ve zveřejněné zprávě, jejíž rétorika připomíná militantní islamisty. „Vaše ruce budou pokryty krví, soudný den bude brzy,“ dodává.
Poskytovatele TalkTalk využívá více než 4 miliony a 200 tisíc Britů. Podle společnosti zatím není jisté, kolik zákazníků se stalo terčem tohoto útoku. K události se vyjádřila šéfka firmy Dido Hardingová, která se omluvila a zároveň uvedla, že se hackeři mohli dostat i k údajům o kreditních kartách a účtech.
„Ve středu během oběda jsme zaznamenali zpomalení našich stránek a náznaky toho, že jsme terčem útoku hackera,“ řekla Hardingová v ranní show televize ITV. „Zatím nedokážu říci přesný počet zákazníků, kterých se to týká. V okamžiku, kdy jsme se dozvěděli jaká data mohla být ztracena, jsme se snažili co nejrychleji vyjít s těmito informacemi na veřejnost.“
Hardingová uvedla, že nejnovější útok neměl nic společného s dvěma pokusy o narušení zabezpečení serverů TalkTalku za poslední rok. „Opravdu chápu frustraci, znepokojení a starosti, které toto působí zákazníkům – já sama jsem jedním z nich – a velmi se za to omlouvám,“ řekla v ITV Dido Hardingová.
Podle zveřejněné zprávy na webových stránkách TalkTalk firma přiznává, že některé z kompromitovaných informací nebyly zakódované. Podle vyjádření ale poskytovatel předpokládal, že jsou informace na jejich serverech dostatečně zabezpečené. TalkTalk už kontaktoval všechny větší banky, aby monitorovaly podezřelé pohyby na účtech klientů a zákazníkům nabídl také odškodnění v podobě služeb zdarma na jeden rok.