Zbrojař Strnad kupuje automobilku Avia
Záchrana výroby aut v Letňanech?
Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Informují o tom Hospodářské noviny (HN). Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.
Podle deníku by se cena transakce mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun, největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál. V něm se nyní dělají už jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší – zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.
Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.
Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.
Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10.000 aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.
Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.
- Průmyslový a zbrojařský holding se v minulosti jmenoval Excalibur Group, název na Czechoslovak Group změnil letos v lednu. Portfolio českých a slovenských firem skupiny zahrnuje vojenská a speciální vozidla, terénní nákladní automobily, zbraně, munici, ale i strojírenské výrobky pro automobilový, železniční a letecký průmysl nebo silniční dopravní služby.
- Majitelem Czechoslovak Group je podnikatel Jaroslav Strnad, který již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru vyrábějící těžké a středně těžké nákladní vozy. Czechoslovak Group a její dceřiné společnosti jsou propojeny s kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks, kterou Strnad spoluvlastní s podnikatelem René Materou.
- Součástí skupiny je společnost Tatra Defence Vehicle (TDV), která vznikla loni v květnu a v současné době se připravuje na výrobu vojenských vozidel Titus a Pandur. Státní agentura CzechInvest zařadila TDV mezi nejvýznamnější investice, jež v loňském roce zprostředkovala v Moravskoslezském kraji. Hodnota investice má být 192 milionů korun. Česká vláda by měla s TDV uzavřít smlouvu na dodávku 20 nových obrněnců Pandur za částku přesahující 1,3 miliardy korun.
- Firmy ze skupiny Czechoslovak Group se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku.
- Součástí skupiny je také například společnost Excalibur Army, která patří k důležitým hráčům na českém zbrojařském poli. Je strategickým partnerem nadnárodního holdingu obranného průmyslu General Dynamics Land Systems Europe.
- Letos v únoru skupina Czechoslovak Group ovládla letecké opravárny Job Air Technic z Mošnova u Ostravy. V dubnu získala stoprocentní podíl v pardubické společnosti Retia vyrábějící radarovou techniku a další vojenskou elektroniku.
- Czechoslovak Group má přes 4000 zaměstnanců v ČR a na Slovensku. V loňském roce holding podle odhadů zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun. Export činil 6,8 miliardy proti 4,4 miliardy v roce 2014.
Čtěte také:
Číňané kupují podíl v prodejci dovolených Invia.cz
Švýcaři po skandálu zakázali prodej naftových VW i škodovek