Filmový trh v Číně roste, má podporu Hollywoodu i komunistů

filmový průmysl

Filmový trh v Číně roste, má podporu Hollywoodu i komunistů
Iron Man 3 utržil v Číně 121 milionů dolarů Foto: Falcon
7
Ekonomika
Sdílet:

Jediný film uváděný v Číně může utržit víc peněz než všechna česká kina dohromady za celý rok. Čínský filmový trh roste nejrychleji na světě, loni tam částka z prodaných vstupenek přesáhla tři miliardy dolarů, což dosud zvládaly jen Spojené státy. 

Prodej vstupenek na filmy loni celosvětově vynesl 35,9 miliardy dolarů, je to nový rekord. Zatímco před pěti deseti lety se spoléhalo především na Hollywood a americké diváky, v současnosti mají klíčový význam mezinárodní trhy.

Rekordy, ale...

Kina mimo Spojené státy zařídila 25 miliard dolarů z celkové sumy, což je pětiprocentní nárůst oproti roku 2012, ale především třiatřicetiprocentní nárůst oproti době před pěti lety.

Během řeči na výroční lasvegaské konferenci majitelů kin CinemaCon zveřejnil údaje předseda organizace MPAA Chris Dodd (organizace Motion Picture Association of America chrání zájmy filmových studií a určuje přístupnost).

Největší událostí se stal nástup Číny, kde loni jako v první zemi v historii po Spojených státech lidé zaplatili za lístky přes tři miliardy dolarů, konkrétně se částka vyšplhala na 3,6 miliard dolarů.

Muž z oceli měl 98 obchodních partnerství, z nichž vzešlo 170 milionů dolarů. Šlo o žiletky Gillette, stavebnici Lego, obchodní dům Sears nebo automobilku Chrysler.

Čísla jsou to sice rekordní, ale ne až tak vypovídající o skutečné fyzičce Hollywoodu a filmového byznysu obecně. Důkladná analýza by musela od částky odečíst náklady na produkci a nezanedbatelné prostředky nalité do propagace. Producenti velké letní atrakce za 200 milionů dolarů dají za reklamu dalších 50 až 100 milionů dolarů. Přibližně polovinu z celkových tržeb filmu si nechávají kinaři, zbytek jde výrobcům.

Pokud tedy film dnes utrží zdánlivě ohromující částku 500 milionů dolarů, zdaleka nemusí být za vodou: 250 milionů dolarů zůstane kinům, 200 milionů dolarů padlo na výrobu, 70 milionů spolkla reklamní kampaň. Ve výsledku je film 20 milionů dolarů ve ztrátě.

Proto se dnes blockbustery šijí tak, aby se na ně dal navěsil merchandising, tedy různé doprovodné produkty jako oblečení, figurky nebo videohry. Ztráty mohou zahojit i prodeje televizních práv nebo Blu-ray a DVD nosičů, případně product placement. Loňský Muž z oceli měl 98 obchodních partnerství, z nichž vzešlo 170 milionů dolarů. Šlo o žiletky Gillette, stavebnici Lego, obchodní dům Sears nebo automobilku Chrysler.

Jeden film v Číně vs všechny filmy v Česku

Nejúspěšnějším filmem v Číně byl loni Iron Man 3 s tržbami 121 milionů dolarů. Vznikal dokonce v čínské koprodukci a filmaři mohli jako první nečínský štáb natáčet v Zakázaném městě, bývalém sídle císařů.

Akční sci-fi Pacific Rim – Útok na Zemi zase ukázala, jak čínský trh dokáže zachránit zdánlivý propadák. Film tam utržil 112 milionů dolarů, více než v USA a více než čtvrtinu z celkových tržeb.

Čína 130krát lidnatější než Česká republika dokáže pravidelně generovat z jediného filmu sumu, která předčí nebo dorovná celoroční příjem z prodeje vstupenek ve všech českých kinech dohromady. Je to i případ Gravitace, která v asijské velmoci utržila 70 milionů dolarů, tedy 1,4 miliardy korun. Přibližně tolik vynesl prodej lístků v českých kinech v roce 2013.

Čínský Hollywood

Čínský trh meziročně vyrostl o 27,5 procent a vývoj tím nekončí – podle Dodda v Číně denně instalují třináct nových promítacích pláten. Na bližší spolupráci se už těší i v Hollywoodu. Když nejbohatší čínský podnikatel Wang Ťien-lin v září představoval megalomanský plán na vybudování „čínského Hollywoodu“ za 157 miliard korun, přijeli ho podpořit Leonardo DiCaprio, Catherine Zeta-Jonesová nebo Harvey Weinstein s pověstí nejvlivnějšího producenta Hollywoodu.

V komplexu, který má časem zdobit i obdoba slavného nápisu v Los Angeles, mají vznikat americko-čínské koprodukce i domácí projekty. Vizí je stovka čínských snímků ročně, na nichž se bude podílet padesátka produkčních společností.

Jistotu Wangovi dodává režim, filmový průmysl má být pilířem ekonomiky. Wang Ťien-lin byl sedmnáct let členem Čínské lidové osvobozenecké armády a v současnosti je stěžejním poradcem čínské komunistické strany.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Spiknutí neinformovaných

KOMENTÁŘ

Minule jsem tu psal o nešťastném zvyku českých politiků zaujímat vyhrocená stanoviska ke světovému dění – čím odlehlejší, tím lépe. Spekulace zní, že politici ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz